'Ik investeer in ondernemers, niet in trends'

Investeren in ondernemers levert meer rendement op dan het volgen van de laatste trends, aldus David Hornik, een van de meest succesvolle investeerders in nieuwe media en technologie van het laatste decennium.

David Hornik studeerde computermuziek aan Stanford, criminologie aan Cambridge en rechten aan Harvard.

Na een carrière als advocaat werd hij eind jaren negentig door David Marquardt, ooit de eerste investeerder in Microsoft, gevraagd om partner te worden bij diens investeringsmaatschappij August Capital.

Hornik investeerde de laatste tien jaar 140 miljoen dollar in startende internetbedrijven, waaronder successen als Tickle (verkocht aan Monster voor 100 miljoen dollar), PayCycle (verkocht aan Intuit voor 170 miljoen dollar) en zoekmachine Aardvark (onlangs verkocht aan Google voor circa 50 miljoen dollar).

Geheim congres

Hij was de eerste venture capitalist met een weblog en podcast. Daarnaast organiseert Hornik jaarlijks de uiterst geheime Lobby Conference, een uit de hand gelopen barbecue op Hawaii waarvoor alleen de groten uit de industrie worden uitgenodigd. Denk aan de oprichters van eBay, Facebook, Google en Amazon. De uiterst originele uitnodiging voor The Lobby staat hier. Als een van de weinige investeerders in Silicon Valley rijdt hij rond in een Mini in plaats van een Mercedes.

Eerdere afleveringen:
Aflevering 1: Janpieter Scheerder over Silicon Valley: Nederland heeft veel talent, maar weinig geduld'
Aflevering 2: Daniel Brusilovsky over jongeren: 'Tienerondernemer in opspraak'
Aflevering 3: Mark Berstein (ex-topman CNN) over nieuws: 'We kiezen onze eigen media'
Aflevering 4: Mike Gifford over hardware: 'Microsoft wint van Apple'
Aflevering 5: Andrew Bridges over privacy: 'Reputatie Google en Facebook in geding'
Aflevering 6: '40 internetbedrijven bereiden beursgang voor'

Aflevering 7: Partner van Twitter niet bang voor Google
Aflevering 8: 'Netwerksite niet revolutionair voor marketeer'

Tip de redactie