3D-tv: zien is geloven

3D-tv biedt een bijzondere kijkervaring. Voorlopig zijn de toestellen fors aan de prijs, diepte zien vereist een speciale bril en zoals zo vaak hangt het succes af van de vraag of er content komt. Goed mogelijk dat er dit keer wel aan content te verdienen valt en daarmee 3D een succes wordt.

Robert Bitter | Logica

De ervaring is zo bijzonder dat slechts een korte trailer genoeg was om mij te overtuigen van 3D-televisie. Diepte maakt televisiebeelden veel realistischer en natuurlijker, soms overweldigend.

Niet verbazingwekkend dat sommige beelden uit de trailer flink op effect gemaakt waren. Dat soort effectbejag scènes herinner ik me nog van lang geleden toen ik ooit Hitchcock’s Dial M for murder in 'stereo’ zag.

Trucje

Met de toen gebruikte anaglyphtechniek met de bril met het groene en rode glaasje, zag je vaak een voorgrond en een achtergrond in plaats van één natuurlijk dieptebeeld. Het diepte-effect krijgt daarmee iets van een trucje en dat snel wordt vermoeiend en vervelend. De nieuwe televisies zijn gelukkig veel subtieler, net zoals de nieuwe 3D bioscoopfilms.

De vraag is of de markt er klaar voor is. De markt is immers nog maar net bezig om over te schakelen op high hefinition-televisie.

Consumenten kopen inmiddels wel de hd-toestellen, maar het aantal mensen dat ook daadwerkelijk hd kijkt, is nog beperkt. Soms struikelt het op het ontbreken van een hd-decoder, van de hdmi-kabel of een hd-kabelabonnement.

Verstoring

De introductie van 3D zou daarom de zich langzaam ontwikkelende hd-markt kunnen verstoren, vooral omdat de ene 3D-tv de andere niet is. In het uiterste geval zou 3D een kopersstaking uitlokken: ik wacht het allemaal even lekker af en hoor het nog wel.

De trailer maakte duidelijk dat het ook omgekeerd kan gaan: 3D geeft zó overduidelijk een andere beleving dat het hd met zich mee kan trekken en in een stroomversnelling kan brengen.

Content

Het grootste struikelblok van dit soort vernieuwingen is content. Het maken en uitzenden van films en televisiemateriaal in hd brengt bijvoorbeeld aanzienlijk hogere kosten met zich mee.

Camera’s hebben veel betere optiek nodig, decors moeten zorgvuldiger worden gebouwd, verbindingen van live locaties naar de studio hebben meer bandbreedte nodig, opslag kost meer.

Voor commerciële stations zijn die uitgaven eigenlijk niet te verantwoorden want een hd-uitzending levert niet méér reclame-inkomsten. Publieke omroeporganisaties hebben ‘potjes’ maar bij een afweging tussen méér invulling geven aan de publieke taken of méér beeldlijnen valt de keuze ook snel op het eerste.

Kortom, content in een nieuw technologisch formaat is kostbaar en de vraag wordt dan: wie gaat dat betalen? Voor 3D is daarom de ervaring van bioscoopexploitanten heel opmerkelijk: 3D trekt niet alleen volle zalen, bezoekers betalen er ook zonder aarzeling een stevige premie voor.

3D biedt dus niet alleen figuurlijk toegevoegde waarde. Interessant wordt wie in de waardeketen die televisie heet het meeste van die toegevoegde waarde naar zich toe zal weten te trekken.

Robert Bitter is Principal Consultant bij Logica Business Consulting
 

Tip de redactie