LBI wordt Nederlands bedrijf

AMSTERDAM - Het van oorsprong Zweedse online marketingconcern LBI International verhuist zijn hoofdkantoor naar Amsterdam. Dat berichtte het bedrijf bij de bekendmaking van een fusie met zijn Nederlandse branchegenoot Bigmouthmedia.

Het nieuwe bedrijf blijft LBI heten, en wordt geleid door de huidige top van dat concern. In Nederland was het in 1996 opgerichte LBI tot nu toe vooral bekend als moederbedrijf van internetmarketeer Lost Boys.

Volgens topman Luke Taylor levert de integratie met Bigmouthmedia vooral veel kennis op het gebied van zoekmachinemarketing. "Internet wordt de dominante plek voor marketing", zo voorspelt hij.

Reizen

Ook voor de marketing in de reisbranche verwacht de topman veel van de fusie. "Obtineo heeft een aantal wereldwijd opererende vliegtuigmaatschappijen en retailers als klant. Ze zijn zeer sterk in reizen."

Bigmouthmedia vormde voor de fusie met enkele bekende investeerders een nieuw bedrijf, Obtineo. De private investeerders Carlyle, Cyrte en Janivo dragen 40 miljoen euro bij aan de fusie, waarmee zij zich verzekeren van een aandeel van 24 procent in het nieuwe bedrijf. LBI krijgt met 51 procent de meerderheid.

Cijfers

LBI's cijfers waren vorig jaar, met een verlies van ruim 68 miljoen euro over de eerste drie kwartalen, weinig rooskleurig. Bigmohtmedia haalde met een veel kleinere omzet echter 2 miljoen euro winst. Het verlies van LBI vormt volgens Taylor echter niet de belangrijkste reden voor de rusie. "LBI heeft de crisis benut om al vechtende fit te worden", zegt hij.

Het bewijs daarvan laat nog even op zich wachten; LBI maakt vrijdag de jaarcijfers over 2009 bekend. Voor dit jaar wil Taylor wel alvast kwijt dat hij 'sterke resultaten' verwacht voor het nieuwe fusiebedrijf.

Notering

Samen met de verhuizing naar Amsterdam in juli, verdwijnt ook de beursnotering in Stockholm. De focus op de notering op het Damrak (NYSE Euronext) scheelt volgens Taylor 'een hoop juridische en financiƫle ingewikkeldheden'. "Daarnaast scheelt het in de kosten, en kunnen we meer samenhangend communiceren met onze investeerders en analisten."

LBI kondigde enkele dagen geleden nog de overname van Triple Copenhagen aan, een Deens marketingbureau.

Tip de redactie