Philips formuleert nieuwe duurzame doelen

AMSTERDAM - Elektronicaconcern Philips loopt voor op de eigen 'groene' doelstellingen voor 2012 en heeft nu nieuwe duurzame doelen geformuleerd voor 2015. Dat maakte het concern maandag bekend.

Philips zegt drie jaar eerder dan gepland de doelstelling te hebben gehaald om 30 procent van de omzet uit 'groene' producten te halen. Het concern heeft nu tot doel gesteld om in 2015 minimaal de helft van de omzet uit duurzame producten te halen.

Groene producten zijn voor het bedrijf producten die minimaal 10 procent beter scoren dan concurrerende producten op het gebied van energie-efficiƫntie, verpakkingen, gevaarlijke bestanddelen, gewicht, recycling en afval of levensduur.

Greenpeace

Milieuorganisatie Greenpeace laat in een reactie weten het goed te vinden dat Philips met duurzaamheid bezig is. ''Maar er is nog geen reden voor het bedrijf om zichzelf op de borst te kloppen'', aldus een woordvoerster.

''Philips maakt bijvoorbeeld nog steeds geen televisies zonder de gifstoffen broom en pvc, terwijl computerfabrikanten deze stoffen al wel hebben uitgebannen.''

Ook vindt zij de definitie voor groene producten die Philips hanteert niet ambitieus genoeg. ''Producten zijn pas groen als ze gifvrij zijn en goed gerecycled worden, niet als ze 10 procent beter scoren dan andere producten.''

Tip de redactie