Lagere inkomsten voor Sanoma

HELSINKI - Het Finse mediabedrijf Sanoma heeft vorig jaar de omzet met bijna 9 procent zien dalen tot 2,77 miljard euro. De inkomsten stonden onder druk door lagere advertentieopbrengsten.

De nettowinst zakte met 11 procent tot 107 miljoen euro, zo maakte het bedrijf donderdag bekend.

Sanoma Magazines Nederland, waar titels als Libelle en Panorama onder vallen, boekte een omzetdaling van ruim 4 procent tot 493 miljoen euro. Het bedrijfsonderdeel presteerde naar eigen zeggen dankzij zijn sterke titels beter dan de concurrentie.

Internet

De advertentieomzet op internet groeide dankzij nieuwe aanwinsten met 6 procent. De inkomsten uit de losse verkoop en abonnementen bleven op het niveau van 2008, hoewel enkele titels werden stopgezet.

Het gehele Sanoma-concern gaat ervan uit dat de omzet dit jaar toeneemt. Het bedrijfsresultaat zal licht verbeteren. De huidige vooruitzichten zijn gebaseerd op de verwachting dat de adverentiemarkten stabiel blijven.

Tip de redactie