Onderscheiden van de concurrent?

Op reis door Thailand en Laos. Bangkok, stad met acht miljoen inwoners en bijna evenzoveel winkeltjes, eetkraampjes, guesthouses, eetkraampjes, massagesalons en tuktuks.

Eindeloze straatjes met tientallen garages naast elkaar van waaruit auto-onderdelen verkocht worden, duizenden straatjes met talloze kraampjes met kleding en etenswaren.

Aan ondernemerschap geen gebrek in deze stad. Aan concurrentie dus echter ook niet. En toch, overal kraampjes met dezelfde kleding, dezelfde souvenirs, dezelfde gerechten. Voor de meeste bedrijfjes geen flitsende reclameborden, geen advertenties en geen huis-aan-huisreclame of spam.

Bangkok

Weinig ondernemers hier in Bangkok zullen echt doorbreken, maar ook weinig ondernemers gaan over de kop. Hoe kan dat, is de vraag die bij me opkomt. Geen vraag om te onderwerpen aan een grootscheeps marktonderzoek, wel aan wat simpele observaties.

De Thaise ondernemer neemt weinig tot geen moeite om zich qua uitstraling te onderscheiden van de concurrent. Een scherpe prijs heeft hij wel, maar ook daarin onderscheidt hij zch niet: alles is nu eenmaal goedkoop.

Wat de Thai wel goed doet, is zich focussen op 1 ding. Hier geen ZZP’er die zich aanbiedt als trainer, coach, beleidsadviseur, tektsschrijver en communicatiespecialist. Ook geen winkel de naast mobiele telefoons ook energie verkoopt. Een Thaise ondernemer verkoopt massages, fishermanspants, juwelen, souvenirs of eten.

Massage

Of de Thai echt goed zijn in hun koude acquisitie betwijfel ik, maar ze zijn er in ieder geval wel heel gedreven in. Al wandelend door een klein straatje wordt je tenminste tien keer gevraagd of je een massage wilt, en rustig ergens een hapje eten kan niet zonder tenminste twintg keer de waren van een Akha vrouw aangeboden te krijgen.

Het opkrikken van de zogenaamde ‘vraag’, door het (vaak aantrekkelijke) aanbod op te dringen, is dan ook zeker een marketingstrategie van de Thaise ondernemer. Zeker als je bedenkt dat met name de beginnende toerist niet zo goed in ‘nee’ zeggen is.

Bedelaar

De Thaise bedelaar is een ondernemer van een heel ander kaliber. Hij onderscheid zich van de andere ZZP’ers door een duidelijk marketing tool: hij laat zich in de meeste gevallen vergezellen door een klein kind dat ten behoeve van het bedelen ’s avonds op straat moet slapen.

Toch moet niet vergeten worden dat hoewel de economie van Bangkok grotendeels vaart op het toerisme, met name heel veel Thaise eetkraampjes, ook juist wel varen op de eetlust van de eigen bevolking.

Eetkraampjes

Hoe deze talloze eetkraampjes overleven? Door het vullen van gewillige monden met heerljk eten! Ik ben tot tot de conclusie gekomen dat de Thaise ondernemer niet overleefd door zich te onderscheiden van zijn directe concurrent.

De Thaise ondernemers onderscheiden zich gezamenlijk van hun concurrenten in de rest van de wereld. Kleine marges, lage kosten, gedreven acquisitie, creëren van vraag en aanbod van heerlijke producten.

Ik ga nog even mijn voeten laten masseren.....

Marleen Holtkamp is directeur van Montas ordening en coaching, een bedrijf dat zich specialiseert in professional organizing. Montas coacht bedrijven en particulieren naar een gestructureerde en overzichtelijke werk- en leefomgeving. Voor meer informatie: www.montasordening.nl

Tip de redactie