Langer, duurder, minder

Eén keer per kwartaal geef ik les aan een clubje trainees in de gemeente Rotterdam. Jonge ambtenaren die er na hun studie voor kiezen om hun carrière te beginnen bij de overheid.

Mijn domein is informatietechnologie en ik vertel daarover met veel plezier. Het is ook een dankbare klus, want de studenten stellen me intelligente vragen en hoewel hun achtergrond vaak bestuurskunde, bedrijfskunde of iets dergelijks is, lijken ze de twee uurtjes die ik krijg goed te waarderen.

Opvallend

Tijdens die lessen vallen me telkens twee dingen op:

1) De studenten van nu gebruiken de mogelijkheden die ICT biedt met een eenvoud waar je koud van wordt. Voor hun ‘is’ het er gewoon en alle mogelijkheden die dat biedt, ook.

2) Ze hebben geen flauw idee van de complexiteit achter al die voorzieningen.

Ik heb me over dat laatste een lange tijd verbaasd. Inmiddels ben ik er achter dat het er eigenlijk ook niet toe doet als je de details niet kent, mits je maar in de gaten houdt op welke wijze je ICT-projecten invloed hebben op je werk.

De CIO van Rotterdam

De laatste keer dat ik lesgaf had ik de eer om deze keer samen met de CIO van Rotterdam te mogen lesgeven.

Hans Nijman is een inmiddels een grote naam in de ICT en niet alleen omdat hij 2 meter 7 lang is. Tijdens zijn verhaal vroeg hij de studenten op een gegeven moment of ze zich überhaupt interesseerden voor ICT. Het antwoord was een gemompeld: “niet echt.” Je moet maar durven! De verbazende reactie van Hans was echter:“Groot gelijk!” Tot opluchting van de toehoorders, overigens.

De Tips van Hans

In het kwartier daarna zette hij uiteen dat je niet hoefde te weten wat ICT inhoudelijk inhield, zolang je maar in kon schatten op welke wijze een ICT-project impact had op je werk. Hij gaf de studenten een aantal handige tips. Ik licht er drie uit:

1) Stuur de verwachting: Projecten zijn altijd duurder dan je verwachtte, projecten duren altijd langer dan je verwachtte en leveren altijd minder op dan je verwachtte. Laat je niet verrassen!

2) Weet waarom je het doet. Laat je geen projecten aansmeren waarvan niet volkomen helder is wat de rationale is. Normaal niet, en in tijden van bezuinigingen al helemaal niet.

3) Laat het je uitleggen zonder jargon. Als iemand komt uitleggen waar een project over gaat en je snapt het niet, wees dan niet te trots om te vragen wat er wordt bedoeld.

De draak die 'mislukte ICT-projecten' heet

Hans had nog meer wijsheden en het viel me op dat deze basale tips de toehoorders bevielen. Je zag ze denken: “eigenlijk logisch.” En dat is het natuurlijk ook.

Het zijn de vorige generaties die vanwege het ontzag voor de achterliggende complexiteit soms voor lief lijken te nemen dat het succes van ICT-projecten voornamelijk afhangt van het lot.

Naast lol in het lesgeven heb ik sinds kort stiekem de hoop opgevat dat de nieuwe generatie de draak die “mislukte ICT-projecten” heet, gaat verslaan!

Robert Mekking is zelfstandig adviseur in de de e-overheid op het gebied van Zaakgericht Werken. Voor meer informatie: www.zaakgerichtwerken.com

Tip de redactie