Zonder goede voornemens een goed 2010

Iedereen gelukkig nieuwjaar toegewenst. Dat 2010 een jaar mag worden waarin veel goede dingen gebeuren. En waarin je jezelf niet vermoeit met goede voornemens, de druk die ze opleggen en de teleurstelling die ze eind 2010 weer veroorzaken.

Loren Kruseman | ASI Consulting

Kerstruzie
2009 ben ik blijmoedig ingestapt, gewapend met een aantal goede voornemens. Die goede voornemens werden afgelopen kerstdagen even scherp geëvalueerd door kritische familieleden. Inderdaad typisch zo’n onderwerp dat aanleiding kan zijn voor de traditionele kerstruzie.

Want wat was er zoal blijven liggen:
• Als gevolg van een gemist voornemen uit 2008 om kerstkaarten te sturen was mijn eerste goede voornemen voor 2009 om er dan maar nieuwjaarskaarten van te maken. Resultaat: nooit op de post gedaan.
• Ik zou vaker de trein nemen. Maar in praktijk werd 2009 een topjaar van autokilometers. Daarbij moet ik wel zeggen dat de Spoorwegen hun goede voornemens in 2009 ook niet zijn nagekomen. Anders had ik niet zoveel aansluitingen gemist, waardoor ik toch de auto weer instapte.
• En zo nog enkele verwijtbare zaken meer...

Doorschuiven
Dus de goede voornemens maar weer doorschuiven naar volgend jaar? Ik hoor het hoongelach van sceptische familieleden al in mijn achterhoofd... Nee, voor 2010 neem ik me dus maar niet voor om:
• per dag mijn urenregistratie bij te houden
• voor het binnenlopen van ochtendmeetings te checken of er geen scheerschuim in mijn oor zit
• altijd nog even de spellingscheck over mijn collums te halen voordat ik ze instuur (sorry)
• mijn LinkedIn-account completer maken dan de 85 procent waar die sinds het begin op staat

Burning platform
En stoppen met roken? Dat heb ik in 1998 al gedaan. Overigens niet het gevolg van een goed voornemen voor 1999, maar een impuls die ik kreeg tijdens de vetgemeste kerstdagen ervoor om gezonder te gaan leven. En met succes, want sindsdien geen rokershoestje meer.

Daar ligt voor mij de essentie van goede dingen doen. Je doet ze niet omdat ze op een lijstje staan bij de jaarwisseling, maar vanuit een impuls die je direct omzet in handelen. De kunst is vervolgens om dan consequent door te pakken.

In de veranderkunde zie je dit principe terug in de term ‘burning platform’; zonder dat het heet wordt onder je voeten is er geen impuls voor verandering. Voor de Spoorwegen moeten we wellicht van een ‘frozen platform’ spreken. Maak dan geen mooie stiptheidsvoornemens voor 2010, maar zorg dat je wissels ontdooien.

Loren Kruseman is consultant bij ASI Consulting

Tip de redactie