Champagne kampt met imagoprobleem

AMSTERDAM - Na jaren van exclusiviteit is de champagnemarkt in een crisis beland. Als gevolg van de wereldwijde economische teruggang worden supermarkten overspoeld met goedkopere varianten . Dat meldt persbureau Bloomberg woensdag.

"Dit is de grootste prijsdaling sinds de champagnecrisis van 2000," aldus een analist van CM- CIC. "De enorme toename van goedkopere varianten is een ramp voor het imago van champagne."

Krimp
Maandag meldde het Financieele dagblad al dat het champagneverbruik dit jaar naar verwachting daalt met 13 procent. De eerste tien maanden van 2009 is zelfs 15 procent minder champagne verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze cijfers zijn gepubliceerd door de brancheorganisatie Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC).

In de Franse winkels is de verkoopprijs in 2009 met ongeveer 6 tot 8 procent gedaald. De grootste daling is zichtbaar in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, in Rusland is de markt voor champagne compleet ingestort.

Crisis
Reden voor de krimp is de financiële crisis, die consumenten beperkt in hun uitgaven aan luxe producten. Deze trend bedreigt vooral de grote namen in de champagne-industrie. Zelfs Franse consumenten kiezen dit jaar voor goedkopere varianten. Champagne heeft de strijd verloren van cava en prosecco, de Spaanse en Italiaanse variant. Deze goedkopere bubbelwijnen maakten hun opmars kort na het begin van de economische crisis.

Producenten zijn geschrokken van de agressieve marketing en vrezen voor de kortzichtige aanpak. Het gaat volgens de bedrijven jaren kosten om deze reputatieschade te herstellen.

Tip de redactie