Het iPhone-effect

2009 betekende de doorbraak van mobiel internet. De iPhone speelt daarbij een bijzondere rol omdat het leidt tot veel intensiever internetgebruik dan bij andere smartphones.

Robert Bitter | Logica

In het begin van het jaar maakten op verschillende plekken op de wereld telecombedrijven spectaculaire groeicijfers bekend voor het mobiele datagebruik. T-mobile Nederland hoorde daarbij met een groei van 700 procent tot de toppers. Dit waren de cijfers waar de telecombedrijven hun UMTS bedrijfsmodellen op hadden gebaseerd en waarom ze in 2000 zoveel geld aan licenties hadden besteed.

Blackberry
Opvallend is de rol die twee mobieltjes hebben gespeeld in de doorbraak van mobiel internet. De Blackberry zorgde eerder voor massaal mobiel e-mailgebruik in de zakelijke markt. De iPhone bracht ook de consumentenmarkt aan het surfen, e-mailen en mobiel facebook-en. Deze mobieltjes bevestigden het bekende beeld: echte innovatie komt van buitenstaanders.

Vooral de iPhone is daarbij bijzonder. Die ziet er niet alleen maar zó gelikt uit dat consumenten de overstap naar de smartphone maken - de iPhone-bezitter heeft ook een heel ander gedrag. Het gebruik is veel intensiever dan bij andere smartphones.

Groei
Sanoma, eigenaar van NUzakelijk.nl, registreerde een groei van "tientallen procenten per maand" in mobiele page views van NU.nl. Volgens Directeur Digitale Media, Michiel Buitelaar, spelen de Nokia telefoons daarbij een verwaarloosbare rol.

De iPhone speelt de hoofdrol. Dat beeld wordt bevestigd door metingen op andere sites. Terwijl wereldwijd zo'n 17 procent van alle verkochte smartphones een iPhone is, wordt het aandeel in mobiel bekeken internetpagina's rond de 65 procent geschat. Dat komt onder meer omdat de iPhone zó makkelijk is dat er ook 's avonds op de bank mee gesurfd wordt en de PC onaangeroerd blijft.

Datafeestje
Voor de telecombedrijven pakt het mobiele datafeestje toch anders uit dan aanvankelijk gedacht. De enorme groei in datagebruik vraagt om forse investeringen in hun netwerken. Zeker wanneer de verschuiving van vast naar mobiel internet gaat doorzetten, is daarvan het einde nog niet in zicht. Door nieuwe klanten neemt de omzet weliswaar toe, maar omdat alleen data-abonnementen met een vaste prijs succes hebben, zullen marges afnemen.

Of het succes van mobiel internet de vaste internetaansluiting doet verdwijnen zoals GSM de vaste telefoon, is nog maar de vraag. De snelheid van mobiele verbindingen zal mijlenver verwijderd blijven van glasvezel of de snelste kabelsnelheden. Maar voor heel veel toepassingen zijn geen uitzonderlijke snelheden nodig.

De trend is dus gezet. Voor Stichting Stralingsarm Nederland wordt 2010 geen goed jaar.

Robert Bitter is Principal Consultant bij Logica Management Consulting

Tip de redactie