Nieuwe elektronische tijdschriften beloven veel kleur

AMSTERDAM - Wordt 2010 het jaar van het elektronische tijdschrift? Mochten uitgevers de eerste concepten in productie laten gaan, dan worden bestaande ereaders als die van Amazon en Sony gedegradeerd tot trage, ouderwetse apparaten zonder kleur.

De eerste ontwerpen voor elektronische tijdschriften wijzen op een toekomst waarin bladen een vergelijkbare revolutie gaan meemaken als mobiele telefoons. Waren de eerste mobieltjes nog simpele belapparaten, met de komst van de iPhone is de mobiel veranderd in een hoogtechnologisch, maar makkelijk te bedienen multimedia-gadget. Niet geheel onbelangrijk biedt de Apple-telefoon andere partijen ook een platform om geld te verdienen met het verkopen van programma's.

Een nieuwe generatie digitale tijdschriften moet net zo interactief en intuïtief te besturen zijn als de iPhone of een andere moderne 'smartphone' zodat een zo groot mogelijk publiek het concept zal oppikken. Het kopen van een blad wordt dankzij een internetverbinding net zo laagdrempelig als het aanschaffen van een programma in de succesvolle App Store van Apple. Geen overbodige luxe in een tijd van teruglopende inkomsten voor bladenuitgevers, die dankzij kleurenweergave ook hun advertenties beter tot hun recht zien komen.

De Zweedse uitgever Bonnier leverde deze maand met Mag+ zijn visie op digitaal lezen. Met behulp van een aanraakscherm kan er door een editie gebladerd worden, terwijl foto's en berichten makkelijk te delen zijn.

Bekijk het concept van Bonnier:

De Amerikaanse uitgever Time stak zijn blad Sports Illustrated in een digitaal jasje. Ook hier is een vlotte bediening gekoppeld aan interactie met tekst en beeld.

Bekijk het concept van Time:

Enkele grote uitgevers, waaronder ook Time en News Corp, hebben al aangekondigd hun tijdschriften ook elektronisch te gaan aanbieden via een speciale website. De vraag is nu wie de hardware gaat maken, en of deze apparaten wat energieverbruik betreft in de buurt kunnen komen van de huidige generatie ereaders op basis van 'E Ink', een schermtechniek waarbij geen lichtbron nodig is.  

De meest genoemde kandidaat is Apple, dat volgens geruchten op 26 januari een zogeheten 'tablet' zal presenteren. Ook de Taiwanese producent Asus staat op het punt een ereader te presenteren. Fujitsu wist als dit jaar als eerste een ereader met kleurenscherm in de winkels te krijgen, maar de 'Flepia' is lang niet zo snel als de futuristische concepten van Bonnier en Time.

Een 'spinoff' van Philips, Liquavista, werkt intussen aan een eigen techniek waarmee met een laag energieverbruik toch video's kunnen worden afgespeeld. Bedrijven als Pixel Qi denken dat er nog veel te halen valt met het doorontwikkelen van LCD.

De komende tijd moet blijken of deze ontwikkelingen kunnen bijdragen aan het einde van de malaise in de tijdschriftenindustrie. Tenzij de consument wellicht, naast een mobieltje en een laptop, helemaal niet zit te wachten op nóg een apparaat in zijn tas.

Tip de redactie