eBay start petitie tegen grote merken

AMSTERDAM - eBay roept zijn Europese klanten op om een petitie te tekenen tegen merkeigenaren die online handelen belemmeren. De merken misbruiken de mogelijkheid om namaakproducten te blokkeren.

Volgens eBay blokkeren merken steeds vaker de verkoop van luxeproducten en ook van alledaagse objecten zoals kinderspeelgoed, elektronische apparatuur, grasmaaiers en kinderwagens, of deze nu nieuw, tweedehands, echt of vervalst zijn.

Daarom vraagt eBay Europese klanten een petitie te ondertekenen waarin Europese beleidsmakers wordt gevraagd het Europese mededingingsrecht aan te passen.

eBay wil een einde aan de "buitensporige beperkingen" voor verkoop op internet. eBay Nederland stuurde de oproep vrijmagmiddag mee in de eigen nieuwsbrief. Eerder deze maand stuurde eBay UK al dezelfde oproep mee.

Verkoopvoorwaarden
"Het mag fabrikanten doorgaans niet worden toegestaan om te eisen dat internetverkopers een offline winkel moeten hebben voordat zij online mogen verkopen, of zwaardere verkoopvoorwaarden op te leggen aan online verkopers. Bovenal moeten consumenten het recht hebben om objecten door te verkopen waarvoor zij hebben betaald", schrijft eBay in de petitie. Het Europese recht aangaande verkoop op internet wordt later dit jaar herzien.

eBay heeft in diverse Europese landen onderzoek gedaan naar de ervaringen van 900 online ondernemers die via eBay nieuwe producten verkopen. Daaruit blijkt dat meer dan de helft verboden is bepaalde merkproducten te verkopen.

Ook op andere manieren werden ze dwarsgezeten, door bijvoorbeeld kortingen te verbieden. Of door moeilijke voorwaarden te scheppen waaronder de producten moeten worden aangeboden.

Verified Rights Owner
Alle eBay-sites hebben een VeRO-programma (Verified Rights Owner) waar rechthebbenden aan kunnen deelnemen. Op die manier kunnen rechthebbende bedrijven snel aanbiedingen beëindigen die inbreuk maken op intellectueel eigendom. Ook Marktplaats kent een dergelijk programma.

Volgens eBay is vorig jaar slechts 0,15 procent van de aangeboden producten via het VeRo-programma als mogelijke namaak gerapporteerd. "De merken zijn er in werkelijkheid op uit om de verkoop van al hun producten op onze site te blokkeren, of deze nu nieuw, tweedehands, echt of namaak zijn."

Louis Vuitton
eBay lag in het verleden al meermaals in de clinch met grote merken. Zo moest eBay na een rechtszaak 40 miljoen euro betalen aan modehuis Louis Vuitton, omdat het niet genoeg gedaan heeft om neptassen en parfum van de site te weren.

Ook diende cosmeticagigant L'Oréal in vijf Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, België en Spanje) een dagvaarding in tegen eBay, vanwege handel in namaakproducten In de meeste landen is die klacht verworpen door de rechter.

Tip de redactie