China's onstuimige groei

Terwijl wij in het westen zogenaamde groene scheuten proberen te ontdekken in het minder snel verslechteren van onze economie, stellen de Chinezen hun groeiverwachtingen steeds naar boven bij. Sommige analisten houden het op een groei van tegen de 9 procent over 2009.

Door Michael Toorop | PlusPost, opiniekrant voor sociaal liberalen en ondernemers

Niet alleen de Chinezen zelf gaan uit van een doorstomende economie, ook Amerikaanse en Europese bedrijven. Het meest frappante voorbeeld van de Chinese ontluikende kracht is de vliegtuigindustrie.

Terwijl Airbus normaal gesproken vanuit Frankrijk en Duitsland de geassembleerde toestellen levert, doen zij dit in het geval van de Chinezen vanuit de Tianjin. Daar staat een joint venture fabriek die voor 49 procent eigendom is van de Chinezen zelf.

Lopende band
Dit jaar en volgend jaar zullen er gemiddeld vier A320 toestellen per maand van de lopende band afrollen. Dat is bij lange na niet genoeg om de vraag bij te houden. Dat aantal zal snel moeten vervijfvoudigen, waarmee deze assemblage groter wordt dan de Europese fabrieken van Airbus.

De Chinese markt is cruciaal voor bijna iedere industrie, maar zeker ook voor de vliegtuigbouwers. Algemeen wordt aangenomen dat de Chinese binnenlandse luchtvaart in 2028 de Amerikaanse markt voorbij gaat.

Volgens Airbus zijn er tegen die tijd 2.800 extra toestellen nodig, terwijl Boeing uit gaat van 3.700 extra stuks. Zo'n aantal van 3.700 heeft een marktwaarde van meer dan 350 miljard dollar. De grootste angst van de twee vliegtuigbouwers is wel dat de Chinezen op den duur zelf vliegtuigen gaan ontwerpen, bouwen en verkopen.

Middenklasse
De Chinese economie wordt steeds sterker. De middenklasse in China loopt zo langzamerhand tegen de 300 miljoen mensen aan. Dat is een groter aantal dan de totale Amerikaanse bevolking. Toegegeven, het gemiddelde inkomen ligt een stuk lager, maar daar staat tegenover dat zij gemiddeld 35 procent van hun inkomen sparen.

In de Verenigde Staten heeft men decennia lang ontspaard, dan wel geleend en pas sinds de kredietcrisis sparen de Amerikanen ongeveer 5 procent van hun loon. Terwijl in de eerste maanden van dit jaar wereldwijd het aantal vliegtuigpassagiers met 17procent daalde, steeg het gebruik van binnenlandse vluchten in China met 17procent.

Olie
Niet alleen doen de Chinezen het economisch goed, ze besteden hun geld ook wijselijk. Eerder deze maand kochten zij een belang van 20 procent in een Angolees olieveld voor 1,3 miljard dollar. De Chinezen gebruiken de economische crisis om goedkoop grondstoffen en belangen in bedrijven in te kopen. Eerder dit jaar kocht men voor 7,22 miljard dollar een Canadees energiebedrijf dat actief is in West Afrika en Irak.

Terwijl de westerse overheden honderden miljarden steken in slechte leningen en hypotheken en het overeind houden van bijna failliete banken, gebruikt China haar stimuleringsprogramma van bijna 600 miljard dollar om de infrastructuur te verbeteren en grondstoffen in te slaan. Sinds het uitbreken van de crisis zijn de importen van bijvoorbeeld ijzererts, koper en olie drastisch gestegen. Ook de voorraden van aluminium in zink lopen gestaag op.

Gevaren
Toch schuilen er ook gevaren. Het kan namelijk ook te snel gaan. De Sjanghai aandelenindex is alweer 75 procent gestegen vanaf het dieptepunt, waardoor China qua marktwaarde nu de tweede plaats heeft ingenomen ten koste van Japan.

Sinds februari 2008 zijn de Chinese aandelen niet zo duur geweest. Gemiddeld worden deze aandelen nu 33 keer de winst genoteerd, terwijl dat in november vorig jaar nog 13 keer de winst was.

Als gevolg van de onstuimige groei drukt de Chinese centrale bank op dit moment drie keer zoveel bankbiljetten als de Amerikaanse Federal Reserve. Daar komt bij dat de bedrijfswinsten niet zo snel stijgen als de economie en al helemaal niet als de aandelenkoersen. Sterker nog over 2009 verwacht men juist lagere bedrijfswinsten.

Academici
De langetermijnvooruitzichten voor China zijn zondermeer gunstig. Bijvoorbeeld de 2 procent beste en meest getalenteerde academici vertegenwoordigen een groter aantal dan het totale aantal universitaire studenten in de VS.

Niet alleen kunnen de Chinezen straks meer nieuwe producten en technieken ontwikkelen, maar de ook goedkoper produceren en in toenemende mate zelf consumeren. De vraag is alleen hoe duurzaam de huidige economische groei is. In de eerste paar maanden van het jaar daalden de Chinese exporten naar het laagste niveau in tien jaar.

Om de Chinese groei op gang te houden moet of de binnenlandse consumptie verder gestimuleerd worden of moet de exporten stijgen. Gezien het pessimisme onder consumenten in Amerika en Europa, zijn we denk ik meer afhankelijk van de Chinese consument om de wereld economie vlot te trekken. Optimisme is op zijn plaats, maar voorzichtigheid is geboden.

Tip de redactie