Blyk sluit deal met Vodafone Nederland

AMSTERDAM - Mobiele startup Blyk wijzigt het businessmodel radicaal door een exclusieve deal met Vodafone Nederland. Onafhankelijkheid bleek niet haalbaar.

Blyk biedt gratis mobiele telefonie voor klanten en betaalt de kosten uit vertoonde advertenties op de toestellen. Het bedrijf opereert als een Mobile Virtual Network Operator (MVNO) en mikt op 16 tot 24 jarigen die gebruik maken van prepaidkaarten. Eind 2008 had Blyk 200.000 gebruikers in Groot-Brittannië. Virtuele operators kopen netwerkcapaciteit in van providers met een eigen netwerk.

Maar van een uitrol in Nederland kwam het steeds niet. Nu heeft het bedrijf echter een overeenkomst met Vodafone gesloten.

Infrastructuur
Het contract houdt in dat Vodafone de infrastructuur voor Blyk gaat bieden terwijl Blyk zijn expertise inzet om een advertentienetwerk te exploiteren. De dienst gaat ook in Nederland gewoon Blyk heten, zegt Eric Kip, directeur van Blyk Nederland.

De omzet wordt gedeeld met Vodafone. "Hoe we dat gaan doen en met welke propositie dat gaat zijn kunnen we nu nog niet bekend maken." Wel mikt Kip er nog steeds op de dienst nog dit jaar in Nederland op de markt de zetten.

In februari maakte het bedrijf bekend dat er gewerkt werd aan een samenwerking met een Nederlandse provider en dat het virtuele operator plan van de baan was. Deze deal is nu beklonken.Vorig jaar november haalde Blyk 40 miljoen euro op voor internationale uitbreidingen.

Advertenties
Volgens Blyk lopen mobiele operators enorm achter op reclamegebied en zijn ze daar weinig ervaren in. Het verbaast ceo Pekka Ala-Pietila, voormalig Nokia topman, dat de providers van mobiele telefonie nog vrijwel niets doen met advertenties terwijl ze wel een massamedium in handen hebben.

Volgens Ala-Pietila zijn er een 'enorm aantal verzoeken' binnengekomen van mobiele providers in Europa en Azië om de hele advertentieafdeling van die bedrijven te runnen. Een vergelijkbare deal is op handen in Groot-Brittannië, meldt de Financial Times.

Groeien
Door een samenwerkingsverband te sluiten is het makkelijker voor Blyk om te groeien, ook de kosten voor infrastructuur worden zo teruggedrongen. Blyk neemt zo ook zorgen over de financiële toekomst van het bedrijf weg. Op dit moment is het volgens analisten onmogelijk om kritieke massa aan gebruikers te bereiken, pas als die wordt bereikt kan een nieuwe virtuele operator overleven.

Blyk weigerde commentaar op de toekomst van de MVNO-dienst in Groot-Brittannië. Er wordt gespeculeerd dat de dienst op zal gaan in Orange.

Tip de redactie