Zakelijke telefoniemarkt nog steeds in het slop

AMSTERDAM - De zakelijke telefoniemarkt zit nog steeds in het slop door de economische recessie. Hoewel de consument slechts beperkt de hand op de knip houdt, zijn de zakelijke klanten nog steeds erg terughoudend.

Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde kwartaalresultaten van KPN. 's Lands grootste telecombedrijf ziet voorlopig nog geen economisch herstel.

Bij dochter Getronics staat de vraag naar ICT-diensten onder druk. Bovendien willen steeds meer klanten bestaande contracten aanpassen. ''We zagen een behoorlijke daling van de omzet bij Getronics'', aldus KPN-topman Ad Scheepbouwer.

Getronics
Qua winstgevendheid lijkt Getronics volgens Scheepbouwer wel op de weg terug, na een grote reorganisatie bij de automatiseringsdochter. Daarbij verdwijnen in totaal 1400 banen. Tot en met eind juni zijn bijna duizend banen geschrapt.

In totaal schrapte KPN sinds 2005 ruim zevenduizend banen. Bij KPN werken bijna 37.000 mensen, van wie ruim 22.000 in Nederland.

iBasis
Over het Amerikaanse iBasis, waarin KPN een meerderheidsbelang heeft, is de telecomgigant niet te spreken. ''De omzetontwikkeling bij iBasis was teleurstellend'', aldus Scheepbouwer.

De leverancier van internationaal spraakverkeer, die ook veel aan de zakelijke markt levert, zag zijn omzet in het tweede kwartaal met een derde dalen. Bovendien liet het bedrijf onder de streep een verlies zien. KPN liet begin deze maand weten het bedrijf in zijn geheel te willen overnemen.

Reorganisatie
Ondanks de verminderde belangstelling voor diensten van onder meer Getronics voorziet Scheepbouwer op dit moment geen extra reorganisatie. ''Wel kan het zijn dat KPN het met nog minder uitzendkrachten gaat doen'', aldus de topman.

Bovendien bespaart de telecomgigant door meer videovergaderingen te houden in plaats van mensen naar elkaar toe te laten reizen. ''In zijn totaliteit vergaderen we ook wat minder'', aldus Scheepbouwer.

Tip de redactie