'Beloftes mobiel internet niet waargemaakt'

AMSTERDAM - Telecomaanbieders leveren niet de beloofde snelheden voor mobiele internetverbindingen. Vooral Debitel en Vodafone halen de geadverteerde datasnelheden niet.

Dit concludeert de Consumentenbond na eigen onderzoek. De resultaten hiervan zijn te lezen in de Digitaalgids van mei 2009. De bond stelt dat het succes van mobiel internet afhankelijk is van twee factoren: een snelle verbinding en een gebruiksvriendelijk toestel.

Op het eerste punt scoren Nederlandse telco's in ieder geval al slecht. Debitel (net door KPN ingelijfd) en Vodafone scoren het slechtst: zij halen slechts 15 procent van de beloofde maximumsnelheid.

Lagere snelheid
Telecomaanbieder Telfort is slimmer. Het belooft namelijk een aanmerkelijk lagere snelheid dan zijn concurrenten, maar haalt die dan ook bijna. De bond merkt op dat er grote verschillen zijn in de aangegeven snelheden en wat gebruikers in de praktijk krijgen.

T-Mobile scoort uiteindelijk goed doordat het de iPhone heeft, die ook volgens de Consumentenbond uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Qua snelheid en dekking van zijn netwerk heeft T-Mobile eerder al flinke kritiek gehad. De Apple-smartphone heeft de Nederlandse telco hoe dan ook geen windeieren gelegd.

Midden Nederland
Voor het onderzoek zijn vijf dezelfde telefoontoestellen gebruikt om de snelheid van de netwerken van Debitel, Telfort, T-Mobile en Vodafone te meten. De Bond kon vandaag geen toelichting geven op dit onderzoek.

Deze steekproef geeft ook aan dat er bijna geen regionale verschillen zijn in de snelheden van mobiel internet. Met de telefoon internetten is in het midden van Nederland gemiddeld genomen iets sneller dan in het noorden en zuiden van het land.

Opvallend genoeg meet de Consumentenbond op sommige locaties hogere snelheden dat de maxima die de aanbieders zelf opgeven. Eind vorig jaar gebruikten ruim twee miljoen Nederlanders mobiel internet, meldt de Consumentenbond.

Eigen metingen
Woordvoerder Joost Galema van Vodafone is verbaasd. "We doen zelf ook geregeld metingen en we herkennen ons hier helemaal niet in. Daar moet ik wel bij zeggen dat we het onderzoek nog niet hebben gezien, want deze uitslag zou aan meetmethode kunnen liggen."

Hij noemt ook de meetresultaten die het Agentschap Telecom laatst heeft gepresenteerd. "Dat zijn publieke cijfers, naar aanleiding van de umts-licenties, over de verplichtingen voor minimale dekking én minimale datadoorvoersnelheid. Daar scoren wij een '10-', dat is niet letterlijk gegeven maar wij zitten wel dicht tegen de 100 procent."

KPN-woordvoerster Gabry De Kovel reageert: "Ook wij willen natuurlijk meer details, informatie over het onderzoek van de Consumentenbond." Zij geeft aan dat het vandaag ook lastig reageren is; zowel de bond als KPN-mensen zijn moeilijk of niet bereikbaar. "We kijken hier wel serieus naar." Webwereld verwacht komende week meer informatie.

Tip de redactie