ProRail verliest zaak over prijsbeleid

ROTTERDAM - Goederenvervoerders op het spoor moeten de mogelijkheid krijgen met spoorbeheerder ProRail te onderhandelen over tarieven. Dat heeft het College van Beroep voor het Bedrijfsleven bepaald in een al jaren voortslepende zaak.

Vervoersbedrijf DB Schenker was vier jaar geleden naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gestapt, omdat ProRail sommige tarieven "exorbitant" had verhoogd. Het bedrijf betwistte daarbij het recht van de spoorbeheerder tarieven eenzijdig vast te stellen.

Het College van Beroep, het hoogste rechtsorgaan in economische kwesties, beperkt dit monopolie nu. Vervoerders moeten met ProRail ook kunnen onderhandelen over prijs en kwaliteit.

Hoofdprijs
"Wij willen niet de hoofdprijs betalen als we omrijden en drie keer moeten stoppen", zo beschreef een woordvoerder van DB Schenker (voorheen Railion) de huidige situatie. Het bedrijf hoopt volgend jaar al te profiteren van de gerechtelijke uitspraak.

Verladersorganisatie EVO spreekt van een "overwinning van de marktwerking". ProRail stelde vrijdag echter nu nog geen gevolgen te verwachten.

ProRail kwam onlangs ook onder vuur te liggen van de Nederlandse Spoorwegen. De NS is het niet eens met een prijsverhoging van 17 procent die ProRail wil doorvoeren voor het vervoer over het spoor. Treinkaartjes dreigen daardoor duurder te worden. De NS heeft deze kwestie nu bij de NMa aangekaart.

Tip de redactie