Procter & Gamble ziet winst dalen door recessie

CINCINNATI - Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G), bekend van Pampers, Ariel, Duracell en Gillette, heeft in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar 4 procent minder winst geboekt. Consumenten laten vanwege de recessie de kwaliteitsproducten van P&G steeds vaker links liggen en kiezen voor goedkopere versies.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers.

De nettowinst kwam uit op 2,6 miljard dollar tegen 2,7 miljard dollar een jaar eerder. De omzet van 's werelds grootste producent van consumentengoederen ging in de afgelopen drie maanden met 8 procent omlaag tot 18,4 miljard dollar. De winst komt vrijwel overeen met de prognoses van analisten. De omzet viel iets lager uit dan verwacht.

P&G verwacht dat over het hele boekjaar de winst zal overeenkomen met eerder afgegeven verwachtingen. De omzet kan wel lager uitvallen dan eerder werd gedacht.

Tip de redactie