Recessie drukt advertentiebestedingen

DIEMEN - De bestedingen van adverteerders in de verschillende media zijn in het eerste kwartaal van 2009 met 4 procent gedaald in vergelijking met de eerste drie maanden van vorig jaar. Dit maakte onderzoeksbureau Nielsen woensdag bekend. De daling is volgens Nielsen een gevolg van de recessie.

Vooral gedrukte media merken dat adverteerders de hand op de knip houden. Bij publiekstijdschriften zijn de gevolgen van de recessie het sterkst. In deze sector daalden de bruto mediabestedingen met bijna 14 procent tot 74,5 miljoen.

Dagbladen zagen de bestedingen van adverteerders teruglopen met 9 procent tot 189 miljoen euro.

Televisie
Op televisie wordt nog volop geadverteerd, maar adverteerders betalen volgens Nielsen minder voor hetzelfde aantal reclameseconden. Het marktaandeel van zowel televisie als radio is toegenomen.

Televisie beheerst nu 47,3 procent van de markt, tegenover 45,6 procent vorig jaar. Radio zag het marktaandeel in de eerste drie maanden van dit jaar groeien van 9,2 procent naar 9,4 pocent.

Dagbladen leverden bijna 1 procent marktaandeel in en publiekstijdschriften zagen het marktaandeel teruglopen van 7 naar 6,3 procent.

Tip de redactie