'Merknaam Google 100 miljard dollar waard'

AMSTERDAM - Google heeft van alle bedrijven de grootste merkwaarde. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is de naam van de zoekmachine en andere internetdiensten inmiddels 100 miljard dollar (76 miljard euro) waard.

Het Californische bedrijf wordt gevolgd door rivaal Microsoft (76 miljard dollar) en frisdrankgigant Coca-Cola (ruim 67 miljard dollar).

Millward Brown heeft voor de samenstelling van zijn top honderd van krachtigste merken meer dan een miljoen consumenten ondervraagd naar 39.000 merken. De uitkomsten combineert het onderzoeksbureau met de financiële prestaties van de bedrijven.

Stijging
De merkwaarde van Google is volgens de onderzoekers met 16 procent gestegen, terwijl de top honderd gemiddeld nog geen 2 procent meer waard werd. Grote stijgers waren onder meer Blackberry (plus 100 procent) en Amazon.com (85 procent).

ING komt als enige Nederlandse merk in de lijst voor, op plek 93. Het financiële concern duikelde wel vijftig plaatsen. Philips en Heineken zijn opvallende namen die ontbreken.

In een onderzoek dinsdag met dezelfde strekking van Brand Strategy, maar dan gericht op Nederland, kwam Google ook als sterkste merk naar voren. CliniClowns en IKEA nemen de tweede en derde plaats op de lijst.

Tip de redactie