WPP voelt krimp advertentiemarkt

AMSTERDAM - Het Britse reclamebedrijf WPP moet zijn prognose voor dit jaar door de recessie naar beneden bijstellen. Het grootste advertentieconcern ter wereld zag zijn inkomsten in het eerste kwartaal met 5,8 procent dalen ten opzichte van een jaar geleden.

Ook voor WPP heeft de financiële crisis roet in het eten gegooid; klanten trokken vooral na de val van zakenbank Lehman Brothers in september vorig jaar hun reclameorders terug. Het gevolg is binnen nog onbekende termijn een afslanking van het personeelsbestand, volgens WPP procentueel gelijk aan de omzetdaling.

Vooruitblikkend ziet het concern nog geen verbetering. "De eerste helft van 2009 zal ongetwijfeld lastig zijn", aldus een verklaring. "Enig herstel, in wat voor vorm dan ook, komt waarschijnlijk in 2010." Het bedrijf maakt zijn winstcijfers over het eerste kwartaal later dit jaar bekend.

Verwachting
Het concern, met onder andere de advertentiebedrijven Ogilvy & Mather en JWT onder zijn hoede, verwacht dat de omzet dit jaar lager zal uitvallen dan de eerder voorspelde daling van 2 procent. Dat is nog altijd beter dan de recente voorspeling van onderzoeksbureau ZenithOptimedia, die verwacht dat de sector dit jaar een omzetdaling van 6,9 tegemoet gaat. WPP is zelf minder pessimistisch en voorziet dat wereldwijde reclamebestedingen dit jaar met 4,4 procent zullen afnemen.

Het Amerikaanse bedrijf Omnicom, de grootste concurrent van WPP, berichtte maandag een omzetdaling van 14 procent. De kwartaalwinst bleef met 164 miljoen dollar steken op 79 procent van de hoeveelheid in het jaar daarvoor.

Tip de redactie