Overleef de IT-banenmarkt met softskills

AMSTERDAM - In een zware economie zijn softskills belangrijker dan ooit. Columnist Dave Willmer geeft een aantal tips hoe je je communicatieve vaardigheden kunt verbeteren.

De concurrentie op de IT-banenmarkt is flink toegenomen. Bedrijven die op zoek zijn naar personeel verwachten daarom kandidaten te vinden die de technische vereisten voor een positie overtreffen.

Softskills werden altijd al door IT-werkgevers geprezen, maar de zware economische tijden hebben ervoor gezorgd dat deze vaardigheden waardevoller zijn dan ooit. IT-professionals die weten welke softskills momenteel het meest gewaardeerd worden zijn en waarom - en die bereid zijn ze te verbeteren - zouden weleens een duidelijk voordeel kunnen hebben ten opzichte van collega's met soortgelijke kwalificaties.

Overleggen
In het huidige economische klimaat behoren het kunnen spreken in het openbaar, het goed kunnen overleggen en het hebben van overtuigingskracht tot de meest waardevolle vaardigheden. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Deze vaardigheden hebben allemaal te maken met effectief kunnen communiceren. Wanneer budgetbeperkingen voor stress zorgen bij de mangers en het personeel raken de relaties op de werkplek al gauw gespannen, wat kan leiden tot problemen met de groepsmoraal en productiviteit. Effectieve communicatie kan helpen dergelijke situaties te voorkomen of af te zwakken.

In zulke gevallen is het niet onwaarschijnlijk dat moeilijke projecten zonder buy-in van alle teamleden zullen falen. Daarom zijn IT-professionals die kundig zijn in het creëren van saamhorigheid zo waardevol geworden. Mensen die kunnen luisteren en anderen kunnen helpen een overzicht te krijgen kunnen ervoor zorgen dat een een afdeling of projectteam zich blijft concentreren op een gemeenschappelijk doel.

Daarnaast is het belangrijk om ondersteuning van een project te kunnen rechtvaardigen nu bedrijven steeds meer proberen hun uitgaven onder controle te houden. Professionals die duidelijk de waarde van een bepaald project aan executives en andere belanghebbenden kunnen overbrengen bevinden zich in een betere positie om te slagen.

Leiderschap
Zie leiderschap niet over het hoofd als belangrijke softskill omdat je geen positie op managementniveau hebt of ambieert. Flink aanpoten om jezelf exta verantwoordelijkheden toe te eigenen - zoals het leiden van een uitdagend project - is een andere vaardigheid die door de economische omstandigheden zeer waardevol is geworden. Recruterende managers kunnen het zich niet langer permitteren om werknemers aan te nemen die niet wanneer nodig boven hun gewoonlijke taken uit kunnen stijgen

Maar hoe verbeter je je softskills dan? Eén mogelijkheid is op zoek te gaan naar cursussen die je deze vaardigheden kunnen helpen ontwikkelen. Bijvoorbeeld, als je je spreekvaardigheid in het openbaar hoopt te verbeteren, overweeg dan eens Toastmasters of een vergelijkbare organisatie die in het leven is geroepen om mensen over het ongemak heen te helpen dat ze voelen wanneer ze hun ideeën aan groepen moeten presenteren.

Een schrijfcursus aan een hogeschool in de buurt of een online universiteit kan je schrijfvaardigheid verbeteren. Het in contact blijven met leden van je netwerk en het bijwonen van sectorevenementen kan je vaardigheden op het gebied van persoonlijke relaties scherp houden.

Lesgeven
Eén van de sterkste manieren om je softskills te ontwikkelen is lesgeven. Bij vrijwel elke vorm van lesgeven worden je diplomatie, overtuigingskracht en communicatieve vaardigheden op de proef gesteld. Kijk eens naar lokale onderwijsprogramma's, gemeenschapsscholen en mentororganisaties voor mogelijkheden om je kennis van het IT-vak te delen - en tegelijkertijd aan je softskills te werken.

Je CV en je sollicitatiebrief moeten natuurlijk laten zien dat je ernaar streeft te groeien in je technische bekwaamheid, maar denk eraan dat de eerste indruk die een interviewer van je softskills krijgt mogelijk het zwaarste weegt. Oefen je sollicitatievaardigheden eens met een vriend of een collega die je vertrouwt en voor wiens communicatieve vaardigheden je bewondering hebt, waarbij je vraagt om opbouwende kritiek. Hij of zij kan je mogelijk wijzen op maniertjes of gewoontes (zoals bijvoorbeeld het onderbreken van de spreker) waar je je misschien zelf niet van bewust bent.

Laat je niet ontmoedigen als al deze suggesties buiten je comfortzone liggen. Per slot van rekening zouden softskills niet zo'n pré zijn als ze gemakkelijk door iedere IT-professional werden aangeleerd. Uiteindelijk zijn alle softskills gedeeltelijk een kwestie van attitude. Door te laten zien dat je bereid bent je zwakkere punten verbeteren doe al je een stap in de goede richting. Je tovert jezelf dan al een beetje om tot de goed ontwikkelde IT-professional die bedrijven vandaag de dag nodig hebben.

Tip de redactie