Ook Beverly Hills voelt de recessie

LOS ANGELES - Het is stil in de winkelstraten van de rijkste enclave aan de Amerikaanse westkust. Van de 88 deelgemeentes die tezamen Los Angeles County vormen, is Beverly Hills jarenlang immuun geweest voor economische neergang. De huidige recessie laat zich echter fors voelen in het winkelgebied voor de allerrijksten ter wereld.

Voor het eerst adverteren winkels op het ultrachique Rodeo Drive met kortingen tot 80 procent en neemt de leegstand halsoverkop toe. Gevestigde kledingmerken zoals Lisa Kline en Rock & Republic blijken koortsachtig in onderhandeling te zijn om hun dure huurcontract door een ander bedrijf te laten overnemen.

Op voorwaarde van anonimiteit verklaren enkele verkoopmedewerkers dat al het personeel van ten minste twee luxe boutiques in de buurt is ontslagen en dat ze zelf nog amper klanten binnenkrijgen, laat staan vermogende toeristen.

Soms blijken de gevolgen van de recessie relatief: haarstyliste Katie Ittner, werkzaam in een salon op Robertson Boulevard, vertelt dat ze een huilende klant aan de lijn had die niet langer 190 euro voor een haarkleuring kan betalen. "En wat het nog erger maakt, de klant zou niet weten hoe ze zelf haar haar moet kleuren."

 Gevolgen

De zaken gaan zo slecht, dat een van de schoenenwinkels de prijs van een paar stilettopumps heeft afgeprijsd van 1375 naar 185 euro, terwijl koopjesjaagsters in plaats van 4560 euro slechts de helft voor een handtas van Prada neertellen. De plaatselijke lommerd, de Beverly Loan Company, leent zeer discreet aan hedgefondsmanagers en zakenlui met diamanten sieraden als onderpand.

In Galerie Michael, gespecialiseerd in onder meer kunstwerken van Rembrandt, Picasso en Matisse, is het doorgaans een drukte van belang. "Maar ook al open ik de galerie 's ochtends een uur later, dan nog kan ik pas 's middags de eerste klant begroeten", verzucht kunstconsulent Robert Avellano. "De klad zit er behoorlijk in." Avellano is een van de weinigen die wil praten.

Geen enkele medewerker in de talloze luxe kapsalons, winkels, restaurants of hotels wil bij naam genoemd worden; geen enkele pr-afdeling van topmerken als Gucci of Escada wil telefonisch reageren. Dit is Beverly Hills waar alles om imago draait. Het kost tijd eer de nieuwe realiteit bespreekbaar is in het luxe winkelgebied.