Boeing krijgt kritiek om Schipholcrash

AMSTERDAM - De vliegramp van 25 februari nabij Schiphol met een toestel van Turkish Airlines is deels veroorzaakt door een defecte hoogtemeter in de Boeing 737-800. Dat maakte onderzoeksleider Pieter van Vollenhoven woensdag bekend.

Het toestel zette de daling in met behulp van de automatisch piloot, hetgeen gebruikelijk is bij Turkish Airlines. "Uit de voicerecorder blijkt dat bij de daling zich een onregelmatigheid heeft voorgedaan", zegt Van Vollenhoven.

Op een hoogte van 1950 voet  gaf de linker 'radiohoogtemeter plotseling een gewijzigde hoogte aan; niet 1950, maar -8 voet. "Een enorm verschil van hoogte," aldus Van Vollenhoven. "De hoogtemeter beïnvloedt direct het gassysteem waarmee meer of minder gas wordt gegeven naar aanleiding van de actuele hoogte."

Teruggedraaid
Uit de zwarte doos blijkt dat het falen van de hoogtemeter door de bemanning als een fout werd ingeschat. Het toestel met 135 passagiers aan boord stelde zich in op een hoogte van enkele meters, en het gas werd geheel teruggedraaid. Toen de piloten probeerden vol gas te geven, was het te laat.

Het toestel kwam op de minimale vliegsnelheid en stortte een kilometer voor de landingsbaan neer. Het ongeval kostte vier Amerikaanse en vijf Turkse inzittenden het leven.

Waarschuwing
De Onderzoeksraad heeft vliegtuigbouwer Boeing inmiddels gewaarschuwd over de gebruiksinstructies van het toestel. Daarin zou volgens de raad moeten staan dat als een hoogtemeter niet functioneert, er geen gebruik mag worden gemaakt van de automatische piloot.

Boeing gaat luchtvaartmaatschappijen die met Boeings 737's vliegen er extra op wijzen dat piloten hun instrumenten scherp in de gaten moeten houden tijdens cruciale delen van de vlucht. Verder wil het bedrijf niet ingaan op de eerste bevindingen van de Onderzoeksraad "Boeing is partij in het onderzoek. Zolang dat loopt doen wij geen mededelingen", aldus de zegsman.

Of Boeing ervan wist dat zich twee keer eerder problemen hebben voorgedaan met een hoogtemeter in een Boeing 737, zoals voorzitter Pieter van Vollenhoven van de OVV liet weten, kon de woordvoerder evenmin zeggen. "Dat wordt verder onderzocht", zei hij.

Tip de redactie