Officieel: Renault Scénic en Grand Scénic

Zo’n maand geleden spotten we al een ongecamoufleerde Scénic in Valencia, dus de grootste verassing is er wel af. Maar hier is het model officieel. Bovendien hadden we de Grand Scénic nog niet eerder gezien.

De twee Scénic-versies zijn zeer belangrijke auto’s voor Renault, die met de voorgangers van deze modellen een goede positie in het segment van midi-MPV’s heeft veroverd. Zoals gebruikelijk is de Scénic een vijfzitter en de Grand Scénic een zevenzitter.

De auto’s zijn technisch gebaseerd op de nieuwe Renault Mégane. Qua design heeft de Scénic ook duidelijk banden met Mégane Coupé, de Grand Scénic is iets neutraler.

Zes dieselmotoren
Het motorgamma is evenwel breder dan dat van de Mégane. Bij de lancering van de auto’s dit voorjaar zijn er drie benzinemotoren leverbaar: de bekende 1.6 16v met 110 pk, de tweeliter 140 pk met CVT en de gloednieuwe 1.4 TCE turbomotor met 130 pk die ook in de Mégane leverbaar wordt.

Verder maar liefst zes dieselmotoren: drie versies van de 1.5 dCI: 86 pk (alleen Scénic), 106 en 110 pk, de nieuwe 1.9 dCi met 130 pk en de 2.0 dCi 150 pk (automaat) en 160 pk (handbak).

Uiteraard moeten beide modellen lekker breed inzetbaar zijn: Renault claimt voor de Grand Scénic maar liefst 92 liter aan opbergruimte in het compartiment. Ondermeer vakken onder de vloer, in de middentunnel, laden onder de stoelen en grote kaartenbakken zorgen voor allerhande aflegplaatsen.

Tip de redactie