Attractieparken mikken op Nederlandse bezoekers

RIJSWIJK - Attractieparken die deels afhankelijk zijn van toeristen uit met name de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, voorzien door de economische crisis een lichte terugval in bezoekersaantallen.

 De parken die het vooral van de binnenlandse markt moeten hebben, zien vlak voor het begin van het nieuwe seizoen juist nieuwe kansen door de crisis. "De verwachting is dat Nederlanders hun eigen land opnieuw gaan ontdekken."

Uitgerekend in het jaar dat de Keukenhof een hommage brengt aan de relatie tussen Nederland en Amerika, met een bloembollenmozaïek in de vorm van het Vrijheidsbeeld, is de kans groot dat de bloemenpracht veel minder bezoekers uit de VS trekt dan voorgaande jaren.

Keukenhof
"Het is moeilijk er nu al iets over te zeggen, maar het zou te mooi zijn om er vanuit te gaan dat we dezelfde bezoekersaantallen halen als de afgelopen topjaren" , aldus woordvoerster Annemarie Gerards van de Keukenhof. "We hebben ook in het verleden gezien dat, met name Amerikanen en Japanners, minder reizen bij negatieve internationale ontwikkelingen. Zo waren ook de aanslagen van 9-11 in Amerika enorm van invloed op hun vlieggedrag." Een paar jaar later werd de situatie weer normaal, maar Gerards verwacht dat de economische crisis weer roet in het eten gooit.

Ook de Britse markt, van groot belang voor de Keukenhof, ziet er door de relatief dure Euro minder rooskleurig uit. Gerards: "We zetten door deze ontwikkelingen zwaarder in op andere markten. Zo hopen we, naast meer bezoekers uit eigen land, op meer toeristen uit Noord-Frankrijk en België. In dat laatste land maken we dan ook meer reclame om mensen te trekken."

Club van Elf
De Club van Elf, belangenbehartiger van de grote attractieparken in Nederland, voorziet dat de toestroom van Belgische, Franse en Duitse toeristen voor de attracties niet zal lijden onder de economische malaise. "Het grote voordeel van de Euro is dat er onderling geen sprake meer is van koersschommelingen. We denken dan ook dat de bezoekersaantallen uit deze landen stabiel blijven", aldus directeur Jeff Bertus."

Ook Madurodam voorziet dat het aantal bezoekers uit de VS, Japan, China en Groot-Brittannië dit jaar iets terugloopt. Van de gemiddeld 700.000 bezoekers die het park jaarlijks trekt, komt ongeveer de helft uit het buitenland. Directeur Peter Verdaasdonk denkt echter dat de teruggang deels gecompenseerd wordt door de binnenlandse markt. "Nederlanders zullen hun geld bewuster uitgeven maar we denken wel dat ze er op uit blijven gaan. De nadruk kan daarbij komen te liggen op uitjes in familie- of groepsverband met een educatief karakter. Dat sluit goed aan op ons aanbod."

Kansen
Andere parken die grotendeels afhankelijk zijn van bezoekers uit eigen land, zien ook kansen voor de binnenlandse markt. "In het verleden bleek al vaker dat het voor ons juist positief uitpakt als het economisch tegenzit", aldus een woordvoerster van De Efteling. "Mensen gaan op zoek naar verstrooiing."

Ook pretpark Duinrell ruikt kansen. "Er wordt een toename van het binnenlands toerisme voorzien omdat mensen door de crisis afzien van reizen naar het buitenland", aldus woordvoerder Peter Wijnen. "De verwachting is dat Nederlanders hun eigen land opnieuw gaan ontdekken. Daar liggen dus kansen voor ons. Alleen het weer moet wel meezitten. Je mag bijna verwachten dat we na een paar slechte jaren nu eindelijk weer eens een goede zomer krijgen."

Tip de redactie