Ahold weerstaat recessie

AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold weet de economische neergang goed het hoofd te bieden. Het concern heeft de resultaten vorig jaar flink opgeschroefd en verhoogde de dividenduitkering. Topman John Rishton is vol vertrouwen over komend jaar, maar waagt zich niet aan een concrete verwachting.

Op een zeer negatieve beurs beloonden beleggers Ahold voor de beter dan verwachte resultaten met koerswinst. Analisten lieten zich verheugd uit over de verbeteringen die Ahold met name in de Verenigde Staten wist te bereiken.

Ondanks een verdere verslechtering van de economische omstandigheden signaleert Ahold in de eerste weken van 2009 geen significante verandering van het koopgedrag van consumenten. "De tijd zal het leren", aldus Rishton. Ahold profiteert "een beetje" van het feit dat consumenten minder buiten de deur eten en hierdoor meer uitgeven in de supermarkten.

Het concern merkt nog niet dat consumenten duurdere producten inruilen voor goedkopere varianten. Het gedrag van consumenten zal door alle supermarktconcerns nauwlettend in de gaten worden gehouden de komende tijd, meent Rishton. Want ook Ahold is in de ogen van de topman "niet immuun" voor de recessie.

Niet verstandig
"In deze volatiele markt willen we ons niet vastleggen op een financiële doelstelling", aldus Rishton. "Dat is niet verstandig." Het concern gaf dan ook geen concrete doelstelling voor de brutowinstmarge van de retailactiviteiten. Vorig jaar kwam deze uit op 5 procent, in lijn met de afgegeven marge van 4,8 en 5,3 procent. Op de lange termijn verwacht Ahold wel een brutowinstmarge van de retailactiviteiten van 5 procent te halen. Evenals een omzetgroei van 5 procent.

Niet alleen de Nederlandse activiteiten, die volgens Rishton "weer een excellent jaar" achter de rug hebben, droegen flink bij aan het behaalde bedrijfsresultaat. Ahold voerde in de Verenigde Staten, naar voorbeeld van de Albert Heijn-keten in Nederland, een verbeterprogramma door. Prijzen werden verlaagd en meer huismerkartikelen kwamen op de schappen om meer op koopjes beluste Amerikanen naar de winkels te trekken. Niet zonder resultaat, want de Amerikaanse ketens zagen in de laatste drie maanden het bedrijfsresultaat toenemen.

Oost-Europa
Ahold is ook actief in Oost-Europa. Daar draaiden de activiteiten voor het eerst een zeer bescheiden winst, maar "het is heel duidelijk dat we onze positionering in Oost-Europa een tandje moeten opschroeven", aldus de topman.

Ahold behaalde in de laatste drie maanden een bedrijfsresultaat van 285 miljoen euro, 49 procent meer dan een jaar eerder. De nettowinst steeg 9 procent tot 285 miljoen euro. De jaaromzet, die Ahold al eerder bekend maakte, bedroeg 25,7 miljard euro.

Tip de redactie