Recordwaardering voor NS in 2008

UTRECHT - Treinreizigers waren het afgelopen jaar goed te spreken over de Nederlandse Spoorwegen. Driekwart van de klanten gaf de NS een waarderingscijfer van 7 of meer. Dat is de beste beoordeling die de NS heeft gekregen sinds het klantoordeel gemeten wordt. Dat maakte de NS bekend.

In 2007 jaar gaf 70 procent van de reizigers het bedrijf een 7 of meer. De punctualiteit, in hoeverre de treinen op tijd rijden, daalde in het vierde kwartaal door het ongeval met de goederentrein bij Muiderpoort. "Daardoor kunnen we maar op vijf in plaats van zes sporen rijden. Er is een rijstrook weg zeg maar", aldus een woordvoerder.

Het afgelopen jaar had 86,8 procent van de treinen minder dan drie minuten vertraging. Volgens de internationale vijf-minutennorm reed 93 procent van de treinen op tijd. "Dat is gelijk aan de doelstelling."

Reinheid
De waardering van de reizigers nam op alle fronten toe. Wel blijven de waardering voor het op tijd rijden, de informatie bij ontregeling en de reinheid van stations en treininterieur achter bij punten als de waardering voor de beschikbaarheid van een zitplaats, de sociale veiligheid van trein en station en de klantgerichtheid van het personeel.

Toch waren reizigers een stuk tevredener over het op tijd rijden van de treinen. Afgelopen jaar gaf 54 procent van de reizigers daar een 7 of meer voor, tegen een jaar eerder 45 procent.

Locov
De consumentenorganisaties, verenigd in het Locov, vinden de 'scores' van de NS op het op tijd rijden en de informatie bij ontregelingen "nog niet bevredigend".

Organisaties als de Consumentenbond en Rover constateren dat de NS de doelstellingen uit het Vervoerplan 2008 ruimschoots heeft gehaald. "Daarin zien wij een bevestiging dat NS zijn verbeterdoelstellingen in het plan in termen van klanttevredenheid wel wat ambitieuzer zou mogen stellen."

Tip de redactie