Detailhandel verkoopt minder

DEN HAAG - Nederlandse detailhandelaren hebben in november vorig jaar minder producten verkocht door terughoudendheid bij consumenten. Dankzij hogere prijzen bleef de omzet echter redelijk stabiel. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Door de verslechterde economische omstandigheden hielden consumenten de hand op de knip, aldus woordvoerder Michiel Vergeer van het CBS. Vooral in non-foodwinkels ging het slechter dan verwacht. Vergeer gaf als voorbeeld een omzetdaling van 5,6 procent bij winkels die zich bezighouden met woninginrichting.

Het verkochte volume daalde met 4,1 procent ten opzichte van november 2007, terwijl de prijzen met 2,6 procent stegen. Derhalve is de omzet, gecorrigeerd voor de samenstelling van de koopdagen, met ongeveer 1 procent gestegen.

Daling
Zonder die correctie daalde de omzet echter met 1,5 procent. November 2008 telde een donderdag en een vrijdag minder dan november 2007, maar had een zaterdag en een zondag meer.

Het CBS hanteert drie categorieën voor de detailhandel: winkels in voedings- en genotsmiddelen, non-foodwinkels en de detailhandel-niet-in-winkel, waaronder postorderbedrijven en internetzaken vallen.

Somber
De omzet in de non-foodwinkels daalde op jaarbasis met 2,7 procent. Het aantal verkochte producten daalde met 3,7 procent, terwijl de prijzen 1 procent hoger lagen. De omzet in voedings- en genotsmiddelen bleef ongeveer gelijk, aldus het CBS.

Vergeer is somber over de resultaten in december. In die maand lagen de prijzen van vooral voedingsmiddelen al een stuk lager dan de piek in november. Detailhandelaren houden daarmee minder ruimte over om de al maanden dalende volumes te compenseren.
 

Tip de redactie