'Beoordelingsgesprekken pittiger door crisis'

AMSTERDAM - De traditionele beoordelingsgesprekken vallen dit jaar een stuk kritischer uit dan in voorgaande jaren. "Veel werknemers hebben pittige beoordelingsgesprekken achter de rug of verwachten die nog", stelt arbeidsrechtadvocaat Maarten van Gelderen tegenover NUzakelijk.

Werknemers vrezen dat werkgevers de beoordelingsgesprekken aan zullen grijpen om mensen te ontslaan. "Er is een duidelijk verschil met vorig jaar, toen er nog sprake was van een krappe arbeidsmarkt. Nu willen bazen hun wat minder essentiële personeel juist graag kwijt."   

Ondernemingen kunnen medewerkers ook om bedrijfseconomische redenen de deur wijzen. "Als ze dat doen, kunnen ze echter niet kiezen wie er de wacht aangezegd wordt", aldus de advocaat. "Dan lopen ze het risico werknemers die ze juist graag willen behouden kwijt te raken.

Ontslaglijn
Van Gelderen, tevens oprichter van de site Ontslag.nl, ondervindt de toegenomen bezorgdheid onder werknemers aan den lijve. "Inmiddels gaat zo'n 10 tot 15 procent van alle telefoontjes die binnenkomen op onze ontslaglijn over de beoordelingsgesprekken. Bovendien zijn de bezoekersaantallen van onze site met zo'n 20 procent gestegen."

Volgens Van Gelderen staat er een ontslaggolf voor de deur. "Op 1 januari gaat de nieuwe richtlijn rond ontslagvergoedingen in. De komende maanden zullen er zowel om bedrijfeconomische redenen als vanwege disfunctioneren heel wat mensen hun baan verliezen."

Tip de redactie