Peptalk floreert bij huidige crisis

RIJSWIJK - De financiële crisis is een dankbaar onderwerp voor dagvoorzitters en sprekers op congressen, symposia en bedrijfsbijeenkomsten. Economen en financieel experts hebben over belangstelling niet te klagen. Iedereen wil weten wat er volgend jaar gaat gebeuren, en soms hebben medewerkers peptalk nodig.

Bij sprekersbureau Assemblee staan oud-minister Gerrit Zalm en Arthur Docters van Leeuwen, oud-voorzitter van de Autoriteit Financiële Markten, op de hotlist. Maar ook deskundigen op het gebied van crisisbeheersing worden veelgevraagd.

Eén tot twee keer per week is er een optreden van oud-bevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten Dick Berlijn, zegt directeur Leo van der Kant van Assemblee. "Mensen willen weten wat ze moeten doen in een crisissituatie. Berlijn vertelt dat je een crisis kunt oplossen door kalm te blijven."

Motivatiesprekers
Het verhaal is gewild bij banken: de oud-luchtmachtgeneraal heeft al acht keer een voordracht gehouden voor Fortis-medewerkers. Bedrijven die in de put zitten, nodigen graag motivatiesprekers uit. "Die vertellen dat een crisis vaker is voorgekomen, zoals de crash van 1929", aldus Van der Kant. "Of ze houden medewerkers een spiegel voor. Een dokter kan zeggen dat je nog twee maanden te leven hebt. Het kan nog allemaal veel erger."

Bij de concurrerende Speakers Academy staan mensen als oud-minister Willem Vermeend en econoom Sweder van Wijnbergen hoog op het lijstje, merkt directeur René Warmerdam. "We hebben dit jaar 25 procent meer aanvragen dan een jaar geleden. En we hebben te maken met andersoortige verzoeken. Iedereen wil weten waar we naar toe gaan in 2009."

Vraag
Na het debacle met Fortis en ABN Amro kreeg de Speakers Academy behoorlijk wat afmeldingen omdat bijeenkomsten werden geannuleerd. "Daarna begon het veranderingsproces en steeg de vraag weer."

Vooral banken, verzekeraars, pensioenfondsen en accountants hebben behoefte aan mensen met een prikkelend verhaal, constateren de sprekersbureaus. Het liefst iemand die ooit een crisis heeft doorgemaakt, zegt directeur Pieter van de Graaf van Sprekersplatform. "Ze willen sprekers die met hetzelfde bijltje hebben gehakt."

In december en januari is er overigens altijd veel vraag naar motivatiesprekers. "Veel bedrijven houden dan hun einde- en nieuwjaarsbijeenkomsten", constateert Warmerdam. "Ze hebben iemand nodig die ervoor kan zorgen dat de medewerkers volgend jaar beter presteren."

Tip de redactie