Recensieoverzicht: 'Vijfde album Gorillaz is dystopisch dansfeestje'

De Gorillaz hebben na zeven jaar weer een album uitgebracht. Humanz is sinds vrijdag te beluisteren.

Experts zijn enthousiast, maar horen dat de band steken heeft laten vallen. Op het 26 nummers tellende album werd onder andere samengewerkt met  Mavis Staples, Carly Simon, Grace Jones, De La Soul, Jehnny Beth, Pusha T, Kelela, D.R.A.M., Vince Staples, Danny Brown, and Noel Gallagher.

3 voor 12 - geeft geen sterren

"Het album is een dystopisch dansfeestje. Cynisch of niet, de cartooneske wereld van Gorillaz is er ook eentje waar je op kunt dansen. Het leukste zijn de hiphop-tracks met Vince Staples, Popcaan en D.R.A.M., en kennelijk hebben we daar de 17-jarige dochter van frontman Damon Albarn voor te danken. (…) Uiteindelijk besloot Damon Albarn om alle Trump-referenties eruit te snijden, maar Humanz houdt overduidelijk verband met de zittende president van de Verenigde Staten en de nogal cynische blik die Albarn daarop werpt."

Rolling Stone - drieënhalve ster

"Een van de sterke punten van Humanz is de verscheidenheid, waardoor het album jong wordt.  Het album is slepend, vraagt soms voor een remix, van de beste zangers wordt te weinig gebruik gemaakt en ergens is een stukje volkslied te bespeuren. Toch is Albarn zijn album scherp, waardoor de energie tijdens alle 26 nummers aanwezig blijft en een partymix ontstaan is."

Volkskrant - drie sterren

Albarn heeft zijn oren goed laten hangen naar wat er op dit moment op het gebied van popmuziek in en buiten de clubs gaande is. Hiphop domineert en dat hoor je op Humanz terug. Ascension, Saturn Barz en Andromeda zijn ijzersterke hedendaagse popsongs. (...) Veel andere liedjes beklijven jammer genoeg minder. Het ontbreekt Humanz aan een gedegen opbouw en precisie in uitwerking. Wat het Gorillaz-album Demon Days uit 2005 zo sterk maakte, was ondanks de vele gasten toch de eenheid. Die ontbreekt op Humanz. Te veel liedjes zijn opgehangen aan een enkel matig ideetje, en de zogeheten "interludes" (pauzemuziekjes) snijden geen hout. (...) Wat rest is een handvol ijzersterke popsongs op een toch wat teleurstellend vijfde Gorillaz-album.

The Guardian - vier sterren

"Het vijfde album van de band is politiek beladen. Zo benoemt de band racisme, geestelijke gezondheid, de invloed van het internet, militaire interventies en het geloof in dat China verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. (...) Het album is redelijk licht. Het lijkt alsof experimenteren met de muziek voorang heeft gekregen op het schrijven van de nummers. Dat is jammer want wanneer Damon Albarn melodieën bedenkt komt zijn kenmerkende melancholie naar boven. Voorbeelden hiervan zijn Hallelujah Money en Seks Murder Party. Verder lijkt het album te bestaan uit nummers die bij elkaar geraapt zijn in plaats van dat het album een coherent geheel vormt. Het concept van het album blijft niet tijdens de gehele 49 minuten in tact. (…) Van geestelijke gezondheid tot militaire interventie, The Gorillaz en hun beroemde vrienden leveren een album af dat geinspireerd is op een wereld die gek geworden is."

Spin - geen sterren

"Humanz bewijst dat de Gorillaz beter zijn wanneer Damon Albarn niet in de schijnwerpers staat. Het muziekfestival werd richting de pers gepresenteerd als een apocalyps. De verkiezing van Donald Trump als de president van de Verenigde Staten en de gevolgen daarvan worden benoemd. Het is dansmuziek waarbij je de dansvloer kan zien als een toevluchtsoord in grimmige tijden. "