Recensieoverzicht: Bob Dylan heeft weer lol in optreden

Bob Dylan staat dinsdagavond nog een keer in AFAS Live in Amsterdam. Recensenten vonden de zanger tijdens de concerten op zondag en maandag vocaal niet sterk, maar merkten wel dat hij er weer meer plezier in had.

De Volkskrant - drie sterren

"Staand achter een grote vleugel, hamert hij wat onbestemd klinkende akkoorden. 'I used to care, but things have changed', klinkt het bijna pesterig. Die geveinsde desinteresse is al jaren even irritant als intrigerend. Irritant omdat we toch graag klassieke liedjes als Tangled Up In Blue of Don't Think Twice, It's All Right in een versie zouden horen die herkenbaar is aan meer dan aan de tekst. (...) Niet het klassieke eigen werk (rommelig), en ook niet de Sinatra-liedjes (aardig maar minder sfeervol dan op plaat) vormen het hart van zijn concert. Dat doen de zes gespeelde liedjes van zijn meest recente album met eigen werk, het Nobelprijs-waardige Tempest uit 2012."

Het Parool - drie sterren

"Gitaarspelen doet de 75-jarige Dylan tegenwoordig niet meer bij concerten. In de Afas (het begint al een beetje te wennen de voormalige HMH zo te noemen) zit/staat hij de hele avond achter de piano. Alleen voor dat ooit door Frank Sinatra gezongen werk komt hij achter de toetsen vandaan en stelt hij zich pontificaal op achter een microfoon midvoor op het podium. (...) Maar de tijden dat hij de indruk wekte met tegenzin op het podium te staan, zijn voorbij. Die veelbesproken en door een deel van zijn fans zelfs verafschuwde vrijage met Sinatra, lijkt hem een hernieuwde lol in optreden te hebben gebracht. Hij blijft binnen de popmuziek die altijd een beetje knorrige oom, maar hij doet oprecht zijn best het de visite naar de zin te maken."

Trouw - Twee sterren

"Het is de eeuwige vraag: kan Dylan nog zingen? Nee. Al een tijdje niet meer. Belangrijker: maakt dat uit? Nou, vaak niet, maar bij de setlist waarmee hij nu zijn Nederlandse concerten afwerkt: ja. Op de eerste ervan, gisteravond in de AFAS Live, maakte de 75-jarige Dylan het namelijk wel erg bont. De oude bard mag een Nobelprijs hebben gekregen voor zijn teksten, het is jammer dat er nauwelijks wat van die teksten te verstaan is. Met een stem als vastlopende naaimachine murmelt hij zich een weg door klassiekers als Highway 61 Revisited of Don't Think Twice, It's Alright. Lettergrepen worden ingeslikt, hij struikelt over woorden, lage noten zijn te laag, de hoge te hoog. Niet erg, het is Dylan, maar het gebeurt nét even iets te vaak."

NRC - Drie sterren

"Gitaar en mondharmonica speelt His Bobness niet meer en zijn bonkige akkoorden op de concertvleugel zijn hooguit functioneel. Met een dienende band en een degelijk ingestudeerde programmalijst leek het concert op een zorgvuldig uitgelichte filmproductie in de stijl van Roy Orbisons Black and White Night. Daarmee werden ook Dylans tekortkomingen duidelijker dan ooit. Houterig rockend werkte hij zich door Highway 61 Revisited. Tangled Up In Blue had weinig van de dynamiek van het origineel. Als een veredeld barpianist begon Dylan pruttelend en steunend aan een verkorte versie van Desolation Row."