Bløf omarmt Spotify en muzikale verandering op nieuw album

Het nieuwe album van Bløf heet AAN en wordt in drie delen uitgebracht. Vanaf vandaag verschijnen er elke maand vier liedjes op Spotify, het fysieke album volgt in mei. De eerste single Wereld van Verschil is een duet met Typhoon.

Typhoons producer Dries Bijlsma zat ook achter de knoppen bij het nieuwe Bløf-album. "Als wij niet met mensen van buiten de band werken, komen we elke keer met dezelfde plaat. Dan hoef je geen nieuwe muziek meer uit te brengen."

Bløf bestaat in 2017 precies 25 jaar en heeft alles bereikt wat er als Nederlandstalige band te bereiken valt. De Zeeuwen willen muzikaal nog steeds vooruit, maar merken dat dat soms lastig is als je al zo lang samen muziek maakt. "Er was wel wat frictie tijdens het schrijven van AAN", vertelt Peter Slager. "Iedereen heeft een visie, we zochten naar een nieuw evenwicht. Achteraf merkte ik dat ik daar onbewust over ben gaan schrijven in liedjes als Ego en Controle."

Zelfvertrouwen

Toen producer Dries Bijlsma in beeld kwam, kregen de mannen hun zelfvertrouwen terug. "Toen we hoorden wat hij met onze muziek deed, viel er veel van ons af", zegt Slager. "Tot dat moment werkten we aan de zoveelste Bløf-plaat", vult Bas Kennis aan.

"Door het roer deels uit handen te geven, kreeg de muzikale verandering die wij zo graag wilden vorm. Sinds we op In Het Midden Van Alles (2014) met JB Meijers werkten, wisten we dat een externe producer heel goed voor ons is." Slager: "Als je jezelf niet uitdaagt, blijf je maar in hetzelfde kringetje ronddraaien."

Dat Bløf het al 25 jaar samen uithoudt heeft volgens de bandleden meerdere redenen. "Je moet elkaar de ruimte gunnen en ook af en toe met dingen buiten de band bezig zijn", vindt Peter Slager. Volgens Norman Bonink is het ook belangrijk dat Bløf alle inkomsten door vieren deelt. "Zo ontstaan er geen scheve verhoudingen en problemen met ego’s. Je kijkt alleen naar het liedje, niet naar wie het geschreven heeft. Hele grote bands als Coldplay en U2 werken ook zo."

Meer aandacht

AAN wordt in drie delen eerst via Spotify uitgebracht, daarna volgt pas het fysieke album. Peter Slager: "Het blijkt dat onze fans vooral nog cd's luisteren, maar wij denken dat streaming alleen maar belangrijker wordt in de toekomst. Op deze manier proberen we Bløf-liefhebbers meer naar Spotify te trekken."

Paskal Jakobsen: "Door de plaat in delen aan te bieden, krijgen de liedjes afzonderlijk meer aandacht. Dat is een voordeel, want mensen luisteren steeds minder hele albums van begin tot einde."

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie