Recensieoverzicht: The Cure test het geduld van fans in Ziggo Dome

The Cure gaf afgelopen zondagavond een concert in de Ziggo Dome. De muziekliefhebbers die voor de klassiekers kwamen, moesten wel enige tijd wachten tot ze getrakteerd werden.

Het Parool - 4 sterren

"Wie gekomen is voor de klassiekers moet geduld hebben. Pas in de toegiften komt het echte bekende werk voorbij. A Forest, in sfeer en eenvoud het ultieme Curenummer, is daarbij een hoogtepunt. In de derde reeks toegiften komen ook de genoemde luchtigere hitsingles aan bod. Bizar bijna dat een groep die meestal zo zwaar op de hand was er in 1992 zo'n gezellige poppy deuntje uitschudde als Friday, I'm in love."

Lust for Life - geeft geen sterren

"The Cure lijkt er vroeg de brui aan te geven, maar zoals altijd is dat maar een schijnspel. Liefst drie encores – samen goed voor bijna vijf kwartier aan muziek – heeft het kwintet opgespaard, met daarbij eigenlijk alle grote klappers. Ze zijn ook nodig, want hier en daar lijkt de focus op zowel het podium als de zaal wat zoek te zijn."

NRC - 3 sterren

"Ondertussen werd drie uur lang geput uit het rijke repertoire van de band: van het zwaarmoedige Other Voices en The Last Day Of Summer, tot het heldere Lovesong. Hoewel de groep meerdere stijlen beheerst, had het concert een drastische tweedeling: de eerste helft was somber, daarna werd het luchtiger. Dat was jammer, door de nadruk op de monotonere liedjes klonk het eerste deel soms dreinerig, ook al doordat Smith zich niet per se houdt aan de oorspronkelijke zanglijnen en zijn stem naar onbestemde tonen liet afglijden. Toch waren er indrukwekkende momenten, zoals de onvervalste wanhoop van One Hundred Years met zijn kermende gitaarriff."