Abba ontwikkelt nieuw project met virtual reality

Abba werkt mee aan een digitaal project dat in 2018 gelanceerd moet worden. Moderne technieken worden gecombineerd zodat door middel van virtual reality een live-ervaring kan worden gecreëerd.

De Zweedse popgroep hoopt volgens diverse buitenlandse media dat het nieuwe concept hun fans zal verrassen.

Hoewel het viertal afgelopen zomer een eenmalig optreden gaf tijdens een besloten gala in Stockholm, dateert het laatste officiële optreden van Abba uit 1982.

"Wereldwijd wordt door onze fans gevraagd wanneer wij weer samenkomen. Daarom hoop ik dat de fans net zo enthousiast zijn over deze nieuwe Abba-creatie als wij dat zijn", aldus zangeres Frida Lyngstad.

Simon Fuller

Het project wordt in samenwerking met Universal Music Group en Simon Fuller tot stand gebracht. Fuller is voornamelijk bekend door zijn werk als manager van de Spice Girls in de jaren negentig. Daarnaast is hij als muziek- en televisieproducent de bedenker van de talentenjacht Pop Idol, dat in Nederland onder de naam Idols wordt uitgezonden.

"We verkennen een wereld vol nieuwe technologieën. Met virtual reality en kunstmatige intelligentie kunnen we nieuwe vormen van entertainment en content creëren waarvan we nooit hadden gedacht dat ooit te kunnen doen", aldus Fuller.

Met het project zou een nieuwe generatie fans Abba kunnen "zien, horen en voelen." Exacte details zijn verder niet bekend. Meer informatie over het project wordt in 2017 verwacht.

Abba brak door in 1974 met de hit Waterloo. De groep verkocht miljoenen platen. Later werd hun muziek gebruikt in de musical Mamma Mia! waar in 2008 ook een film van werd gemaakt.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie