Recensieoverzicht: nieuwe André Hazes is 'een mooie curiositeit'

André Hazes zou donderdag 65 zijn geworden. Ter gelegenheid van zijn geboortedag is een nog niet eerder uitgebracht nummer alsnog uitgebracht. Kranten noemen Op de schoorsteen staat een foto 'een klein wonder', maar wat vinden ze van het nummer?

De Volkskrant - vier sterren

"Het liedje wiegt op een ontspannen zomeravondritme, waarop eventueel ook een voorzichtige chachacha te dansen valt, en in het refrein tingelen de gitaren als bouzouki's in een olijfboomgaard. (...) We lezen er klassieke Hazes in, met de van hem bekende tautologieën ('bruin verkleurd en al zeer oud', 'zij was mooi in al haar pracht') die zijn smartlapteksten altijd zo effectief maken. Het refrein is er een om in te lijsten, al dan niet in zuiver goud. Hazes zingt in het mooiste hoge stemmetje van zijn jonge jaren, in trapsgewijs afdalende zinnetjes die integraal meezingbaar zijn vanaf de allereerste luisterbeurt. (...) Nu, als opgegraven Hazes-schat, is het lied een mooie curiositeit. Niets staat een nieuwe Hazes-culthit in de weg."

Lees het hele artikel

Het Parool - geeft geen sterren

"Een smartelijke ballade over het lijstje op de schoorsteenmantel met een foto van zijn geadoreerde moeder. Vocaal is Hazes ouderwets in vorm. Krachtige uithalen die tonen hoezeer hij zich vereenzelvigde met zijn teksten. De smartlap past wat dat betreft naadloos in het oeuvre van Hazes. Muzikaal is dat anders. Het zachte, tokkelende gitaarspel geeft het lied iets voorzichtig mediterraans. Instrumentatie die in weinig Hazesmateriaal is gebruikt. Het maakt Op de schoorsteen staat een foto vertrouwd en uniek tegelijk."

Lees het hele artikel

AD - geeft geen sterren

"Zoals het een Hazes-smartlap betaamt, is de tekst uit het leven gegrepen: Hazes had een verstoorde verhouding met zijn vader, maar zijn moeder stond op een voetstuk. (...) De smartlap, in 1985 nog gecoverd door het nooit doorgebroken Paloma Trio, past wat dat betreft naadloos in het oeuvre van Hazes."

Lees het hele artikel

NRC - geeft geen sterren

"Een echte Hazes, maar niet de Hazes die we van zijn grootste hits kennen. De accordeon uit zijn eerste jaren, die nog verwees naar het Jordaan-genre uit de jaren vijftig, is op dit nummer al weg. Maar wat er voor in de plaats kwam, is een stukje Griekse folklore dat aan BZN en de George Baker Selection herinnert - de sfeer van de vakantiehits uit de jaren zeventig. Bovendien loopt er al wel een smeuïge baslijn mee, maar het is nog lang niet het overvette timbre van nummers als Zij gelooft in mij en Bloed, zweet en tranen."

Lees het hele artikel