Artiesten voeren campagne voor wijziging online auteurswet

Honderdtachtig artiesten, onder wie Taylor Swift en Paul McCartney, roepen in een advertentie op tot een wijziging van de Amerikaanse wet die online auteursrecht reguleert.

Volgens de Amerikaanse handelsorganisatie van de muziekindustrie RIAA is de huidige Digital Millennium Copyright Act (DMCA) uit 1998 zeer nadelig voor artiesten.

De artiesten hebben hun naam verleend aan een advertentie die volgens Billboard dinsdag tot en met donderdag verschijnt in een aantal politieke bladen die in Washington uitkomen. Ook de grote platenlabels ondersteunen de actie die vooral impact moet hebben op de positie van YouTube.

Dankzij de huidige wet hebben "grote techbedrijven kunnen groeien en veel winst kunnen maken door het makkelijk te maken voor gebruikers bijna elk lied dat ooit is opgenomen in hun zak te dragen via een smartphone, terwijl de inkomens van liedjesschrijvers en artiesten blijven dalen", zo staat er in de advertentie.

Onderhandelingen

Nu kunnen gebruikers van YouTube veilig inbreuk op auteursrecht maken, zolang ze content maar verwijderen wanneer dit wordt geëist. Dit geeft de online videodienst volgens de labels een voordeel bij de onderhandelingen voor de contracten die het heeft met de meeste labels.

Momenteel zijn veel van die contracten verlopen en lopen de onderhandelingen voor nieuwe afspraken, wat de wetswijziging voor de labels en artiesten een urgente zaak maakt.

YouTube zegt weinig profijt te hebben van de wet, omdat labels via een geautomatiseerd systeem hun gebruikte muziek kunnen laten verwijderen of hier geld voor in rekening kunnen brengen. De dienst zegt zo al 3 miljard dollar (2,65 miljard euro) te hebben uitbetaald aan de muziekindustrie.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie