Recensieoverzicht: 'Paul McCartney is levenslustig op Pinkpop'

Paul McCartney mocht zondagavond de 47e editie van Pinkpop afsluiten. Al jaren werd geprobeerd door organisator Jan Smeets om de Brit naar het festival te halen. Wat vinden Nederlandse media van het optreden van de oud-Beatle?

McCartney (73) speelde zondagavond een mix van The Beatles-nummers, Wings-nummers en solorepertoire. Tijdens zijn optreden kwamen hits als Hey Jude, Let It Be en A Hard Day's Night voorbij.

3voor12

"Zo overweldigend goed als Springsteen hier in 2009 en 2012 was McCartney niet, zo wild als de Stones ook niet, maar levenslustig is de oude Sir Paul zeker wel. (..) McCartney en Landgraaf, het was in al zijn imperfectie een bijzondere ontmoeting, en na de perfecte show van Rammstein ook een die ons met beide benen op de grond naar huis laat gaan."

AD - 4 sterren

"Al vlot sprong er een hindernis in het oog, die een avond, die behalve feestelijk ook legendarisch was, in de weg stond: de haperende stem van de meester zelf. McCartney maskeerde het goed, zong de partijen binnen zijn bereik op volle kracht. (..) Wie het Pinkpop-concert vergeleek met McCartneys laatste verschijning in ons land, vorig jaar in de Ziggo Dome, moest constateren dat het plezier in zijn show wel langzaam van zijn gezicht verdwijnt. (..) Gelukkig gaat voor McCartney een wet op die alleen voor artiesten uit de absolute Eredivisie van de rock-'n-roll geldt: ook als ze niet op hun top presteren, is hun concert een belevenis."

Nieuwsblad.be

"En óf het publiek uit de bol ging toen Paul McCartney (bijna 74) zwaaiend en met zijn gekende bas om de schouders het podium kwam opgelopen en quasi meteen The Beatles-klassieker A Hard Day's Night startte. Pinkpop wist meteen dat er iets unieks aan het gebeuren was. Een 18-jarig veulen is hij al lang niet meer en die stem kraakt nu en dan, maar vreemd genoeg, en misschien gelukkig maar, hoor je zijn leeftijd eigenlijk vooral tijdens de bindteksten. Het leek wel alsof hij tussen de nummers door nu en dan even moest uithijgen, Ach, dat kunnen we hem vergeven. (..) De glimlach van Paul McCartney na de show was veelbetekenend. Deze man doet nog steeds wat hij graag doet: muziek maken en love en peace verkondigen."

Bron: Joey Koeijvoets

Trouw

"Een headliner van Pinkpop kan niet té groot zijn. Hooguit te gedateerd. Maar niet een Beatle. Die is onsterfelijk. Hij zou niet meer bij stem zijn, hij zou koppig zijn nummers van veertig jaar oud in dezelfde toonsoort zingen als waarin geschreven. Dat kunnen 73-jarigen gewoonweg niet. Natuurlijk zong hij niet als in zijn jonge jaren. Maar, belangrijker, was het storend? Écht vals werd het nergens. Sir Paul werd daarnaast meer dan prima opgevangen door zijn naadloos spelende band. (..) Te perfect, bijna. Want dat punt is heikeler: hoe professioneel strak en gelikt de show in elkaar zat. Werkelijk elk praatje leek ingestudeerd, en wás vermoedelijk ook ingestudeerd. Prachtig, nummers als 'Give Peace A Chance', of 'Blackbird', maar waarom daartussen geen woord over de afschuwelijke gebeurtenissen in Orlando? De spontaniteit was soms ver te zoeken."