Songfestival wordt volgens organisatoren steeds duurder

De voorbereidingen voor het Eurovisie Songfestival worden steeds duurder. Het extra geld gaat naar een betere voorbereiding en professionalisering.

"Daar is het succes de laatste jaren ook naar", aldus woordvoerder van AVROTROS tegen NRC.

De Songfestivaleditie van 2016 in Stockholm kostte 500.000 euro. Van dat bedrag ging 250.000 euro naar de European Broadcasting Union, de organisator van het evenement. Dat deel werd betaald door koepelorganisatie Nederlandse Publieke Omroep (NPO). De rest werd betaald door de AVRO-TROS zelf.

Van de overgebleven 250.000 euro werd in 2016 het verblijf van Douwe Bob en de delegatie betaald, haar, make-up en kleding van de band, het componeren van het liedje, de regie, promotiemateriaal, het ontwerp van de klok die op het podium te zien was en het kopen van de rechten zodat het liedje door de Songfestivalorganisatie gebruikt kon worden.

Video: Eerste beelden repetitie Douwe Bob

Repeteren

Vier jaar geleden kostte het Songfestival nog maar 350.000 euro. Sinds de kansen op een succesvolle plek steeds groter worden, wordt het steeds duurder. De extra kosten gaan vooral zitten in repeteren. "Als je die kijkersaantallen ziet, en het grote saamhorigheidsgevoel dat we wisten te creëren, dan is die vijf ton volgens mij een weloverwogen investering", aldus Ed Nijpels, voorzitter van de raad van toezicht.

Het is onduidelijk wat andere landen uitgeven aan het Songfestival.

 

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie