Concertrecensie: Dotan groots en intiem tegelijk in Ziggo Dome

Singer-songwriter Dotan kan terugkijken op twee fantastische jaren na het succes van het album 7 Layers. Die periode sluit hij maandagavond af met een show in de Ziggo Dome.

Het ruim anderhalf uur lange optreden van Dotan in de Amsterdamse concertzaal is de bekroning van twee jaar hard werken, nadat begin 2014 zijn tweede plaat 7 Layers verscheen. Aanvankelijk een bescheiden succes, maar de definitieve doorbraak van de zanger kwam met de tweede single Home. "Exact twee jaar geleden trad ik nog op in huiskamers", aldus Dotan.

Optreden in de Ziggo Dome is een thuiswedstrijd voor de in Amsterdam woonachtige Dotan, maar daarmee nog geen gelopen race. De concerten van Dotan moeten het hebben van een zekere intimiteit en dat is in een zaal ter grootte van de Ziggo Dome lastig te bewerkstelligen. De opening is dan ook groots met veel lichten, trommels en filmbeelden van ongerepte natuur van videokunstenaar Heleen Blanken.

De liedjes van Dotan worden gekenschetst door een gevoelsmatige tegenstrijdigheid, die het handelsmerk van de zanger is geworden. Nummers als Fall, Let The River In, Hush en Ghost zijn sober met reflectieve teksten, maar tegelijkertijd sluimert er iets van hoop en volharding door in de galmende samenzang, desolate gitaarklanken en de stuwende percussie.

Dotan in Ziggo Dome

Dotan gaf op 21 december een concert in de Ziggo Dome in Amsterdam. Met het concert sloot de zanger twee succesvolle jaren rond zijn bekroonde album 7 Layers af. Dotan (28) startte in maart een uitgebreide Europese tournee en trad afgelopen zomer op bij diverse grote festivals als Pinkpop, Rock Werchter en Concert at Sea. Het concert in Ziggo Dome was het laatste optreden voordat hij de studio weer induikt voor een nieuw album. De singer-songwriter boekte afgelopen jaar met de single Home internationaal succes. Het Amerikaanse vakblad Billboard plaatste het nummer zelfs op nummer twee in de Next Big Sound-lijst voor 2015. © NU.nl/Alphons Nieuwenhuis
Aanvankelijk een bescheiden succes, maar de definitieve doorbraak van de zanger kwam met de tweede single Home. "Exact twee jaar geleden trad ik nog op in huiskamers", aldus Dotan. © NU.nl/Alphons Nieuwenhuis
Optreden in de Ziggo Dome is een thuiswedstrijd voor de in Amsterdam woonachtige Dotan. © NU.nl/Alphons Nieuwenhuis
Dotan spreekt de zaal op gemoedelijke wijze toe, alsof hij anekdotes staat te vertellen op een gezellig verjaardagsfeest. Hij verhaalt over de achtergronden en totstandkoming van zijn liedjes. © NU.nl/Alphons Nieuwenhuis
Live behouden de nummers hun uniciteit door telkens andere instrumenten te gebruiken. De variaties zijn subtiel en soms zelfs summier, doch toereikend. © NU.nl/Alphons Nieuwenhuis
De zegetocht die eindigt in de Ziggo Dome wordt toepasselijk afgesloten met de nummer 1-hit Home. © NU.nl/Alphons Nieuwenhuis

Deel deze foto via:

Terug naar slideshow

Verjaardagsfeest

Live vertaalt die tegenstelling tussen intimiteit en massaliteit zich in bijna fluisterachtig gezongen coupletten en diverse meeklapmomenten in de refreinen. Dotan spreekt de zaal op gemoedelijke wijze toe, alsof hij anekdotes staat te vertellen op een gezellig verjaardagsfeest. Hij verhaalt over de achtergronden en totstandkoming van zijn liedjes.

Criticasters zullen beweren dat veel van Dotans liedjes wel erg veel op elkaar lijken, al is het anderzijds lovenswaardig dat de zanger zo'n kenmerkende sound neer heeft weten te zetten. Live behouden de nummers hun uniciteit door telkens andere instrumenten te gebruiken. De variaties zijn subtiel en soms zelfs summier, doch toereikend.

Bewijsdrang

Dotan doet een geslaagde poging om een intieme sfeer te creëren tijdens Swim To You, waarbij hij samen met zijn bandleden in het midden van de uitverkochte Ziggo Dome gaat staan zingen. Versterkt door slechts één enkele microfoon wil hij bewijzen dat écht alles live gespeeld wordt. Hierin schuilt een zekere bewijsdrang, al pakt het in het voordeel van Dotan uit.

Het door Dotan zelf als meest dansbaar aangeduide nummer roept niet de verwachte publieksreactie op, in tegenstelling tot de hit Hungry. Dotan doet uit de doeken dat dit positief bedoelde liefdesliedjes eigenlijk helemaal niet zo vrolijk is. De zegetocht die eindigt in de Ziggo Dome wordt toepasselijk afgesloten met de nummer 1-hit Home.