De Staat wil eigen grenzen verleggen

Op het derde album I_Con kiest de Nederlandse rockband De Staat voor avontuur, zo vertelt frontman Torre Florim aan NU.nl. "We wilden gewoon kijken hoe ver we konden gaan. Single, schmingle", vindt hij.

"We zitten nu bij de derde plaat en ik dacht: wat voor nummers willen we nog? Dit hebben we al, nu kunnen we er nog vette shit bij maken", aldus Florim.

"De vorige plaat was gewoon gitaren en zo, zeg maar wat mensen van De Staat verwachten. Nu moest er een plaat komen die echt op zichzelf staat."

"Mensen zeggen vaak dat ze ons live toffer vinden dan op plaat", stelt de zanger. "Nu richten we ons echt op het album zelf. We hebben met heel veel lagen gewerkt, zonder te bedenken hoe we dat live gaan oplossen. Dat deed er nu niet toe. Natuurlijk is er wel een overkoepelende sound, maar elk nummer heeft een eigen gezicht."

Soundtrack

De Nijmeegse rockband debuteerde in 2009 met Wait For Evolution. In 2011 volgde Machinery en met I_Con is de groep alweer aan zijn derde langspeler toe. Recent speelde De Staat zich nog internationaal in de kijker, want het nummer Down Town belandde op de soundtrack van het populaire computerspel FIFA 14.

I_Con, een woordspeling op icoon en "ik bedrieg", is een thema dat de band bezighield op verschillende manieren. Een daarvan is de manier waarop mensen zich profileren op internet. "Iedereen wordt gedwongen een profiel samen te stellen en is daar ook goed in", meent Florim.

Verdraaien

"Het is gewoon raar om te zien hoe iedereen bezig is om zichzelf neer te zetten. Ik volg mijn neefje en nichtje op Instagram en Twitter en vind het erg interessant. Wat mensen daar doen is eigenlijk ook een soort verdraaien van de werkelijkheid, iets wat eerst alleen besteed was aan de media."

"Je laat een deel van jezelf zien en probeert daarmee een verhaal te vertellen. Ik erger me er niet aan, maar het houdt me wel bezig. Zoiets moet wel enorme gevolgen hebben voor onze maatschappij. Alles is marketing tegenwoordig. Iedereen is een verhaal aan het neerzetten."

Reclamecampagne

Bandlid Tim van Delft sluit zich daarbij aan. "Je hebt gewoon een enorme reclamecampagne lopen voor jezelf", zegt hij. "Iedereen laat altijd maar zien hoe goed alles gaat. Er is geen ruimte voor ellende. Je wil laten zien dat je boeiende dingen doet. Kijk mij gaan met mijn kop koffie."

"En als mensen eens wel iets negatiefs plaatsen, is het ook niet goed. Sommige mensen doen dat en dan denk ik ook: hou je bek. Niemand zit op je gezeur te wachten." Op I_Con komen ook andere, gelieerde onderwerpen voorbij, zoals de bankencrisis op het nummer Build That, Buy That, dat de schuld ook deels bij de consument legt.

Inhalig

"Iedereen is inhalig", aldus Van Delft. "Als je te dom bent om te snappen dat je niet oneindig geld kan lenen en sommige dingen echt te mooi zijn om waar te zijn, had je er beter over moeten nadenken. Maar aan de andere kant heb je dat soort witteboordencriminaliteit van mensen aan de top."

"De gasten die de meest kapitale fouten maken, gaan niet naar de gevangenis", vervolgt hij. "In plaats daarvan gaan ze met een paar miljoen extra naar huis. We hebben het allemaal verneukt, maar de banken krijgen een 'bail out'. Waar is de onze?"

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie