Pink Floyd ruziet met online radiostation over royalties

Het Amerikaanse online radiostation Pandora heeft het aan de stok met de bandleden van Pink Floyd, die beweren dat Pandora minder royalties wil uitbetalen dan in de VS verplicht is voor internetradio.

Afgelopen weekend publiceerden Roger Waters, David Gilmour en Nick Mason een open brief in de krant USA Today waarin ze stelling namen tegen Pandora.

Volgens Pink Floyd probeert Pandora muzikanten over te halen een petitie te tekenen, waarmee een artiest zou instemmen met lagere uitbetalingen van royalties.

Een woordvoerder van Pandora weerlegt de uitspraken van Pink Floyd nu en noemt de uitspraken "het resultaat van een goed georkestreerde campagne van de RIAA (koepelorgaan Amerikaanse platenindustrie, red.) en hun lobbyorgaan om artiesten te misleiden en agiteren", meldt muziekblad Music Week.

"Helaas hebben ze misleidende informatie verkregen", reageert Pandora op de brief van de Pink Floyd-leden. "Een opvallend voorbeeld is de aanname dat Pandora een voorstel steunt om artiesten 85 procent minder uit te betalen. Dat is simpelweg niet waar. We hebben nooit, en zouden nooit, iets dergelijks steunen."

Aanklagen

Pandora lijkt daarmee te vergeten dat het radiostation eind vorig jaar nog de Amerikaanse auteursrechtenorganisatie ASCAP aanklaagde in een poging een lager tarief af te dwingen voor het uitbetalen van royalties. Radiostations moeten voor elk liedje dat ze draaien geld afdragen aan rechtenorganisaties.

Het tarief dat online radiostations moeten betalen, ligt vele malen hoger dan dat voor reguliere radiostations. Pandora stelt vierenhalf keer zoveel aan royalties uit te keren per liedje dan radiostations in de ether. Vorig jaar reageerden Pink Floyd, Bryan Adams en Rihanna al boos op de rechtszaak van Pandora tegen ASCAP.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie