Marike Jager haalt muziek uit koffiemolen

AMSTERDAM – In de Kleine Komedie ging zondagavond de nieuwe theatertour van Marike Jager van start. Behalve twee muzikanten nam de zangeres een aantal bouwsels mee die karakteristieke geluiden produceerden.

Onder de noemer Here Comes The Night, tevens de titel van haar derde studioalbum, doet Marike Jager de komende tijd tal van theaters in het land aan. Het draait hierin niet enkel om muziek, maar ook om omgevingsgeluiden. Zo wordt het publiek voor aanvang verwelkomd door een krakend, zacht wiegend bouwwerk.

De setting stelt een haven voor. De donkere, desolate en mistroostige achtergrond heeft zijn eigen soundtrack van klotsend water, ruisende wind en voorbij trekkende schepen. Machinaal aandoende percussie en summiere pianobegeleiding leiden het optreden in. Een schimmige gedaante duikt op.

Het is Marike Jager, die met een luidspreker het publiek toezingt dat de nacht op handen is. Het lijkt aanvankelijk een waarschuwing, maar even later verklaart Jager haar liefde voor de nacht. We hoeven niks te vrezen, aldus de zangeres, maar ze geeft duidelijk aan gefascineerd te zijn door het donker. Ze haalt er ook haar inspiratie vandaan, erkent ze.

Etaleren

De nadruk tijdens dit theaterconcert ligt bij nummers van haar meest recente album, waaronder Listen To Your Baby, Rusty, Break The Law en Don’t Erase Me. Ze worden eenvoudig vormgegeven, met piano, gitaar en drums als voornaamste instrumentarium, waardoor Jager haar stem nadrukkelijk kan etaleren.

Die stem klinkt zelfverzekerd en daadkrachtig en elders fragiel en sprookjesachtig als Tori Amos. De vertellingen tussen de liedjes door zijn amusant en soms aandoenlijk, maar worden niet samengesmeed tot één groot verhaal. Het zijn vooral losse anekdotes, die thematisch aansluiting vinden bij het geheel.

Koffiemolen

"Je hebt geen flitsende gitaar nodig, want muziek zit in alles", vertelt Marike Jager. Hoewel een groot deel van het optreden wel degelijk een – al dan niet flitsende – gitaar om haar nek hangt, musiceert ze enkele keer met een alternatief instrument. Het meest noemenswaardig is de tot speeldoos omgebouwde koffiemolen.

Jager vertelt dat de bouwsels op de bühne zijn gefabriceerd door iemand die zich de Audiomachinist laat noemen. Tijdens Here Comes The Night worden alle registers opengetrokken en klinkt het alsof de Ark van Noah over de Amstel vaart, met Marike Jager als een sirene die het schip naar de kade loodst.


Marike Jager staat in diverse theaters. Bekijk hier haar touragenda.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie