'Jules Deelder niet alleen voor de elite'

AMSTERDAM – Nadat Louis Gauthier de handen ineen sloeg met Gerrit Komrij voor Dansen Op Spijkers, werkte hij voor Totaal Loss samen met Jules Deelder. NU.nl sprak Gauthier en Deelder over het project.

Totaal Loss maakt deel uit van Gauthiers muziek – een poëzietrilogie, die uiteindelijk gecompleteerd wordt door een samenwerking met Arnon Grunberg. Voor deze cd schreef de componist muziek op bekende gedichten van Deelder, waaronder Voor Ari. Een interview met Jules Deelder is bepaald geen alledaagse gelegenheid.

Niet alleen wordt het gesprek onderbroken door onder andere Jan Mulder ("Wat heb die Jan een grote mond tegenwoordig, hè?"), maar vooral lijkt Deelder er een sport van te maken zijn partner in crime te dollen. Maar wat vooral duidelijk wordt, is dat de twee een oprechte klik met elkaar hebben.

Deelder gaf Gauthier alle vrijheid en kan, zoals hij het zelf zegt, wel leven met het resultaat. De dichter maakt het zijn componist vooral lastig als het om de doelgroep gaat. Want is poëzie nu voor de elite of niet? Nee, meent Gauthier, terwijl zijn collega er een volmondig ja tegenover zet. Deelder: "Concessie: Totaal Loss is ook voor de elite."

Invalshoek

De twee zijn het er in ieder geval wel over eens dat het album de eeuwige associatie tussen poëzie en jazz in de kiem smoort. "Ik wilde eens een andere insteek kiezen", aldus Gauthier. "Jules wordt altijd in verband gebracht met jazz, op deze manier kunnen mensen zijn werk via een andere invalshoek leren kennen."

"Wat ik belangrijk vond, is dat er een stukje humor in moest zitten", aldus Deelder. "Ik zei tegen Louis dat hij de gedichten zelf maar moest uitzoeken om te kijken wat geschikt zou zijn. Zijn muziek ligt soms nogal zwaar op de maag, maar het is goed gekomen."

Ouwehoeren

"Met Benjamin Herman en Hans Dulfer is de jazz ook vertegenwoordigd", vervolgt hij. "Wie niet zorgt dat ie deze cd heeft, die is te beklagen. We kunnen ouwehoeren wat we willen, maar het is gewoon een interessant project. Je moet er naar luisteren met de hoes in je handen en meelezen met de teksten."



Gelukkig verschijnt het album gewoon op cd-formaat. Waar Deelder eerder op doelt, omvat wel een belangrijk deel van dit project. De bedoeling is dat de muziek samen met de poëzie en het artwork voor een bijzondere luisterervaring zorgt.

Achtbaan

"Het gaat om de totaalbeleving", legt Gauthier uit. "Ik probeer een statement te maken met dit project en een extra dimensie aan de luisterervaring toe te voegen. De cd is net een achtbaan: elk nummer heeft een andere sfeer. Daarom is het ook belangrijk dat het geluid ondersteund wordt door het artwork. Het geeft nog meer duidelijkheid."

"Als mensen Jules alleen kennen van televisie en niet van zijn werk, denk ik dat ze dankzij Totaal Loss een heel ander beeld van hem krijgen. De variatie ontstond vanzelf, ik ging voor muziek waarvan ik dacht dat het bij de teksten paste. Ik wilde ook niet binnen de gebaande paden blijven lopen", zegt Gauthier.

Marginaal

"Kijk", vult Deelder aan, "ouderen begrijpen er toch helemaal geen tering van en jonge mensen ook niet. Het blijft altijd marginaal." Deelder moet zelf niets van cd’s hebben. Hij luistert alleen maar platen. "Het gaat nog een karwei worden om dit ding af te spelen", lacht hij.

Terwijl Gauthier met de minuut enthousiaster over het project praat, relativeert de dichter ("Luister nou eens naar een oude rot in het vak"). Muziek en poëzie tezamen zal nooit een grote hit worden, meent Deelder. "Je vindt het goed of niet, zo simpel is het."

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie