Kaiser Chiefs stelt fans voor keuze

AMSTERDAM - “We wilden mensen de kans geven op een persoonlijke belevenis”, vertelt toetsenist Nick Baines over The Future Is Medieval, het vierde album van de Britse band Kaiser Chiefs.

Op 3 juni jongstleden verschenen er twintig nieuwe nummers op de website van Kaiser Chiefs. Baines (33) legt uit hoe het werkt. “Het idee is dat je tien nummers uitzoekt, het maakt niet uit in welke volgorde. Vervolgens kun je je eigen albumhoes ontwerpen. Zo kun je een uniek album creëren.”

Kaiser Chiefs wil het publiek op deze manier de kans geven om niet alleen een download in zijn bezit te krijgen, maar ook persoonlijk betrokken te zijn bij het proces.

Bassist Simon Rix (33) vertelt dat het concept ontstond nadat zanger Ricky Wilson het op vakantie in Cornwall met een vriend had over de manier waarop downloaden de muziekbeleving onpersoonlijker maakt.



“Tegenwoordig - en ik maak me daar zelf ook schuldig aan - heeft iedereen ontelbaar veel albums in zijn iTunes zonder er echt naar te luisteren", beset Rix. "Veel mensen zetten ‘m op shuffle."

"Wij vroegen ons af: hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen weer betrokken raken bij de plaat en er vervolgens ook echt naar gaan luisteren?”

Beloning

Voor de mensen die er snel bij waren lag een beloning in het verschiet. Zij kregen de mogelijkheid om het door hen samengestelde album te verkopen en één pond per verkocht exemplaar te ontvangen.

Ook Rix compileerde een tracklist en ontwierp een albumhoes. “Ik heb er pas twee verkocht”, lacht hij. Eind juni bracht Kaiser Chiefs alsnog de fysieke editie van The Future Is Medieval uit met daarop twaalf nummers, waaronder het niet eerder beschikbare Kinda Girl You Are.

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie