Mads Langer haalt uit naar platenmaatschappij

AMSTERDAM - Het groots aangekondigde debuutalbum van de Deense zanger Mads Langer flopte bij de release in 2006. De schuld van zijn platenmaatschappij, zegt Langer nu. ''Ze zeiden overal dat ik de next big superstar zou worden.''

Met Attention Please zou Mads Langer volgens Copenhagen Records definitief doorbreken in Denemarken. Dat gebeurde niet. Langer kon niet aan de hoge verwachtingen van pers en publiek voldoen.

''Natuurlijk was het geen meesterwerk”, blikt de in 1984 geboren muzikant terug. “Het is een heel goed debuut voor zo’n jong iemand, maar als iets te veel gehyped is, word je vanzelf door de media uitgekotst.''

Langer legt de schuld ook bij zichzelf. ''Ik kwam van het platteland. Ik was naïef en wilde heel graag een ster worden. Eerlijk gezegd was ik te weinig met de muziek bezig, terwijl het daar nu juist alléén maar om zou moeten draaien.''

Toch overheerst de wrok tegenover zijn voormalige platenmaatschappij. ''Als je zoals ik niets gewend ben, vertrouw je zulke mensen. Ik was nieuw in de business en rekende op een doorbraak omdat die me beloofd was. Pas toen mijn album flopte werd ik wakker.''

Oude auto

Direct daarna werd de Deen ontdekt door een talentenscout uit de VS. Ook zijn Amerikaanse avontuur werd niet wat hij ervan hoopte. Langer keerde terug naar Denemarken om helemaal opnieuw te beginnen. Hij kocht een oude auto om door Europa te trekken en op straat muziek te maken, want, zegt Langer, “dat is waar een artiest ontdekt wie hij werkelijk is”.

Uit de manier waarop Langer zichzelf nu omschrijft, blijkt dat de afgelopen jaren een les in nederigheid zijn geweest. “Een plattenlandsjongen”, noemt hij zichzelf. “Een muzikant” en “een liedjesschrijver”.

Niets meer, niets minder. Die nuchterheid heeft hij weten te vertalen naar het op 9 mei verschenen derde album Behold. “Ik heb eindelijk een geluid gevonden dat ik Mads Langer kan noemen.”

Lees meer over:

Facebook & Twitter

Facebook & Twitter
Volg het nieuws van NU.nl/Entertainment ook op Facebook en Twitter
Tip de redactie