Junkie XL maakt muziek bij spel Need For Speed

AMSTERDAM - Dj en componist Junkie XL heeft de muziek gemaakt voor de nieuwste versie van de populaire game Need for Speed. Deze keer bleef het echter niet bij muziek alleen.

De artiest ontwikkelde voor het racespel ook de zogenoemde 'score'; geluid bij elke emotie die de speler beleeft.

Junkie XL, in het dagelijks leven Tom Holkenborg, is bijna een jaar intensief betrokken geweest bij het ontwikkelen van Need for Speed ProStreet.

Emotie

De dj maakt al sinds 1995 muziek voor computerspellen, maar voor Need for Speed kreeg hij de vrijheid samen met de programmeurs 'emotie-geluid' te ontwikkelen.

"Als je naast de baan eindigt, of nét voor de finish wordt ingehaald. Of als je juist net op tijd je tegenstander verslaat beleef je emotie. De muziek in dit spel past zich daaraan aan."

Duizendpoot

De duizendpoot ervoer het maken van de muziek en geluiden voor het spel als een 'super kick'. "Het is zo enorm interactief. Muziek is voor het eerst zo diep in een spel geïntegreerd." Need for Speed ProStreet ligt in november in de Nederlandse winkels.

Holkenborg ziet in het maken van muziek voor spellen en zijn werk als soloartiest een grappige paradox. "Vroeger had ik bij het maken van mijn eigen platen totale creatieve vrijheid, terwijl je met je muziek voor games maar een heel klein steentje in het grote bouwwerk bent.

De platenmaatschappijen proberen tegenwoordig echter zo krampachtig succesvol te zijn, dat het je als artiest beperkt. De rol van muziek in computerspellen wordt daarentegen steeds groter en nu ligt daar juist de creatieve vrijheid." Een cross-over kan bij tijd en wijlen ook. Zo is het nummer 'More' uit Need for Speed ook te horen op het nieuwe album dat de dj in februari uitbrengt.

Tip de redactie