Omzetdaling Nederlandse mobiele markt remt af

De omzet van de Nederlandse mobiele markt vlakt af. De daling was afgelopen drie maanden nog maar 0,7 procent, vooral omdat er meer mobiele abonnementen met veel data worden verkocht.

Dat constateert marktonderzoeker Telecompaper vrijdag op basis van zijn kwartaalrapport Dutch Mobile Operators. Daarin worden de prestaties van de verschillende mobiele aanbieders in Nederland vergeleken.

De mobiele markt draaide in het eerste kwartaal een omzet van 1,2 miljard euro. Dat is een daling van 0,7 procent vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar.

Daarmee vlakt de omzetdaling af. In het eerste kwartaal van 2016 was de omzetdaling nog 3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Telecompaper verwacht dat de mobiele markt in 2017 met zo'n 2 tot 3 procent zal krimpen naar een totaalomzet van ongeveer 4,6 miljard euro. In 2016 lag de daling op bijna 4 procent, naar een omzet van 4,7 miljard euro.

Onbeperkte data

De telecombedrijven wisten hun omzetverlies vooral terug te dringen door grotere of onbeperkte databundels zoals die van T-Mobile en Tele2, combinatiepakketen met televisie, thuistelefonie en -internet.

Vodafone verloor als enige van de vier telecomaanbieders met een eigen netwerk marktaandeel. KPN breidde zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 42,8 procent. Tele2 groeide het sterkst, maar blijft met een marktaandeel van 4,6 de kleinste van de vier.

De concurrentie zal de komende jaren blijven toenemen, denkt Telecompaper, vooral onder de vier grote mobiele aanbieders. Het onderzoeksbureau verwacht dat de mobiele markt tussen 2017 en 2021 licht verder zal krimpen, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei van 0,9 procent, tot een omzet van rond de 4,5 miljard euro in 2021.

Lees meer over:
Tip de redactie