Mobiel inchecken in het ov voor KPN-klanten stilgelegd

Klanten van KPN en Telfort, Simyo en Yes Telecom kunnen hun Android-toestel voorlopig niet aanmelden om als ov-chipkaart te gebruiken.

Er gaat iets mis bij het registratieproces waarbij de digitale ov-chipkaart op de sim-kaart van de klant wordt geschreven, zegt ov-chip mobiel-woordvoerder Nicky Jansen. Inchecken met Android-telefoons kan sinds vorige week.

"Wat er precies mis gaat is nog niet duidelijk; Vodafone-klanten komen elke keer door het proces, klanten met een abonnement van KPN niet altijd", zegt Jansen. "Tot duidelijk is wat daar de oorzaak van is, hebben we besloten het aanmeldproces voor KPN-klanten even stil te leggen."

Klanten van zowel KPN als Vodafone moeten zich aanmelden via ov-chipmobiel.nl. Daarna verschilt de registratie echter tussen KPN en Vodafone.

2.500 gebruikers

KPN-klanten die al succesvol door de registratie zijn gekomen, kunnen hun telefoon gewoon als ov-chipkaart blijven gebruiken. Wie dat nog niet lukte, kan zich wel aanmelden om bericht te krijgen wanneer het registreren weer werkt.

Sinds ov-chip mobiel vorige week maandag werd geïntroduceerd, hebben in totaal 2.500 klanten zich succesvol geregistreerd, zegt Jansen. Hoewel duizenden mensen interesse toonden, hebben klanten een Android-toestel met nfc, een abonnement bij KPN of Vodafone en een geschikte sim-kaart nodig.

Ook moeten zij akkoord gaan met het automatisch opladen van hun ov-chipkaart en reizen op vol tarief. Op termijn moeten ook trajectkaarten en kortingsabonnementen door ov-chip mobiel worden ondersteund.

Lees meer over:
Tip de redactie